יום חמישי, 30 ביולי 2020

על טיפול שורש בכתרת

                                          טיפול שורש מונע או טיפוח הבעיה כמצרך 

עבור החברה הישראלית, ימים אלה הם ימים של טראומה ומבוא לפוסט-טראומה שבוא תבוא... ברם-אולם:

"... כאשר אני מרצה על טראומה-פוסט-טראומה (ט.פ.ט.) והטיפול בה, רבים מהמשתתפים/מאזינים מבקשים ממני להוציא את הפוליטיקה מחוץ למשחק ולהתרכז בדברי במדעי המוח והטיפול ב-ט.פ.ט. -- זו סיבת ישיבתנו כאן. הלוואי ויכולתי להפריד טראומה מפוליטיקה!!! כל זמן שכחברה נמשיך לחיות בהכחשה ולטפל ב-ט.פ.ט. לכשעצמה ורק בה, תוך התעלמות משורשיה ומקורות נביעתה -- אנו נידונים לכישלון ידוע מראש.  בעולם של ימינו, המיקוד של כתובת המגורים שלך, הרבה יותר אף מהגנטיקה שלך, מגדיר מראש את האפשרות שלך לנהל אורח חיים בטוח ובריא. ההכנסה החודשית שלך, מבנה המשפחה שלך, המגורים שלך, התעסוקה שלך, ההזדמנויות החינוכיות שלך ושל ילדך, ועוד -- כל אלה [פוליטיקה] מושפעים מראש ומגדירים במציאות, לא רק את הסיכון שלך לפתח ט.פ.ט. אלא גם את הגישה היעילה שלך לקבלת טיפול מתאים ומעולה.  עוני (פיזי ונפשי), אבטלה, בתי ספר ברמה ירודה, בידוד חברתי, ואצלנו זמינות מוחלטת ופושעת לנשק, דיור ברמות נמוכות, ועוד -- כל אלה הם כר פורה לפריחת עצי הטראומה ולבלוב פרחי הפוסט-טראומה [פרחי הרע של בודלר]... טראומה גוררת טראומה ואנשים פגועי טראומה פוגעים בעוד אנשים וכך הלאה והלאה..."

הציטוט הזה (תרגום חופשי שלי) לקוח מספר עוצמתי שפרסם הפסיכיאטר האמריקני בסל ון דר קולק (יליד 1943) ב-2014 ובו הוא מסכם מעל ארבעים שנה של מחקר וטיפול בתחום של ט.פ.ט לצורותיה (מהלם קרב ועד התעללות בילדים, אלימות במשפחה, ניצול מיני, טרור ואסונות טבע... קורבנות של כול ה"טוב האנושי הזה"): 

Bessel Van Der Kolk. "the body keeps the score: mind, brain and body in the transformation of trauma", Penguin Random House, UK, 2014, (443 p), pp. 348.

 בשורה התחתונה של הציטוט ולאורך הספר כולו, האיש הדגול הזה חוזר בכפייתיות, פעם אחר פעם על המסקנה והמסר:זו שטות מוחלטת לטפל בבעיה שנולדה כמצרך שנפל מהשמים במקום לטפל בשורש הבעיה, למנוע את לידתה ואת הצורך להמציא טיפולים עבורה וזה תמיד הרבה יותר חסכוני ומוסרי... זו דוגמה לקפיטליזם חזירי שבו מה שחשוב הוא יצירת מצרך כדי לשרת כלכלה חופשית ותזרים מזומנים... ולכן אין טעם לטפל במניעה כי הרי אז לא תהיה צריכה ולא תהיה מכירה... ואנא אנו באים רחמנה ליצלן.

ולמה זה רלבנטי לימים אלה של קטסטרופה רפואית וכלכלית בחברה הישראלית (גם האמריקנית...)? אי-אפשר להפריד טראומה מפוליטיקה... פוליטיקה כושלת שאינה עוסקת בטיפול שורש מונע היא הגורם לט.פ.ט. והקורונה היא רק  זרז גילוי ואבן בוחן. עשור וחצי של שלטון מושחת ומשחית בעל אידאולוגיה קפיטליסטית משיחית ובעיקר יוהרה אגואיסטית מלוכנית מעמיד אותנו בפני שוקת שבורה וסכנה למלחמת אחים והרס עקרונות הדמוקרטיה הישראלית הצעירה ובשמה... משום מה הרשות השופטת אשמה, הכנסת מיותרת ורק הרשות המבצעת צודקת ומסכנה שעומדת בפרץ... אבל אולי זה הפוך?!
       

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה