יום ראשון, 5 ביולי 2020

ארבעה סוגי מומחים לכתר

                                                   שאלות למומחים

לאחרונה פונים אלי אנשים, כאלה שמכירים אותי מקרוב וגם מרחוק, ושואלים את דעתי המקצועית על המגפה, הקורונה, המשבר ועוד כהנה וכהנה. אני מניח שהם יוצאים מנקודת הנחה פשטנית שכל רופא באשר הוא רופא  או בא מהתחום חייב לדעת את התשובות טוב מהם כי הוא הרי מומחה!... האמת היא שזה די מצחיק ומעציב, בעת ובעונה אחת. מה זה "בא מהתחום"? סטודנט לרפואה שנה שנייה, חובש קרבי במילואים, פרמדיק מדופלם, מומחה למחלות עור ומין, מנתח מוחות ועצמות, מיילד תינוקות, מיישר עקומים ומחלק קנביס... והרשימה ארוכה כאורך הגלות... פרופסור למחלות ציפורניים חייב לדעת כי הוא הרי פרופסור! (שלא לדבר על העובדה שאין קשר בין התואר למומחיות... כמה מגדולי הרופאים שהכרתי בחיי לא היו פרופסורים כי לא לימדו בבית ספר לרפואה במשמעות האקדמית... ולהיפך)... גם הגיל לא משנה לשואלים, וכל ינוקא או זקן שבט טובים לצורך העניין כי הם רופאים, היו רופאים או יהיו רופאים ולא חשוב לאיזה תכלית!... ועם זאת, הם שואלים... אז צריך לענות כי זה לא רק לא מנומס אלא גם עלול להעליב או לגרום לחרדות...
תשובתי מתחלקת לשלוש אפשרויות תשובה כמו כל אביזר צה"לי ידוע: חכו זמן מה, אני הולך ללמוד וירולוגיה, אפידמיולוגיה, בריאות הציבור, סטטיסטיקה... זה לוקח רק כמה שנים ואני חוזר אליכם עם תשובה מוסמכת; נא לשאול את המומחים ותזהרו מהכאילו מומחים... ועל זה אני תיכף ארחיב את השכלתכם; אני מעדיף לסתום את פי בהנחה שכך אחוז השטויות שייפלטו מלועי תהיה אפסית וגם מידת הנזק לשואלים... ברור לכם שהם מסתלקים ממני מיד עם מבטי לעג ומשטמה בעיניהם ובתוספת כמה ברכות דרבנן...
נתרכז לרגע במומחים, מהם מומחים ומי הם המומחים? מומחה הוא אדם שלמד רפואה כללית ובהמשך הקדיש את שנותיו (לפחות עשרות כאלה) למומחיות בשטח אחד מוגדר ובו הגיע לרמת הישגים, מקצועיות, מיומנות ומהימנות הכי גבוהים שאפשר וקיבל גושפנקא רשמית לכישוריו מהמוסדות המוסמכים לכך... ברם-אולם, בשטח מסתובבים ומעופפים חמישה סוגי מומחים לאירוע המגפתי הנוכחי והבעיה העיקרית של השואלים היא להבדיל ביניהם ולזהות עם מי יש להם עסק...
ובכן, להלן החמישיה הקמרית דנן: מומחי אמת (אלה לא מסתובבים, מעופפים או מברברים כי הם עובדים...); מומחים מטעם... השלטון/התקשורת (אלה ה"לשעברים"...); מומחים מטעם... עצמם (מינוי עצמי); מומחים לרגע...קראו שתי מאמרים חדשים אתמול בלילה; מומחים שרלטנים בנוסח הרבנים מחלקי הברכות והקמעות. פרט לראשונים היתר הם פרשנים ודרך כלל מספר דעותיהם זהה למספרם... וכדאי גם להבין שהשלטון בוחר לו מומחה שייתן גיבוי למטרותיו שלו שאינם תמיד זהים למטרות הציבור והיתר מאוד מאוד מעוניינים ביחסי ציבור לתועלתם הפרטית...
עם זאת, איך בכל זאת בוחרים? כאן אני הרופא הזקן ושבע הימים יכול לעזור על ידי כך שאצביע על מומחי האמת ואמנה את החסרונות של היתר... בזה אני מבין טיפה יותר מהשואלים...

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה