יום ראשון, 17 במאי 2020

ביום השבעת ממשלת האי-שפיות

     "... הערכת אמ"ן מקובלת עלינו, ואנחנו גוזרים את הערכת המצב מההנחות של אמ"ן.יחד עם זאת אדבר גם על בסיס ההנחה הגרועה, כלומר שתהיה מלחמה. הערכת המצב הצבאית נגזרת מהמטרות הלאומיות, ולכן צריך לענות בניתוח הצבאי על המטרות הלאומיות. מאחר שמטרה לאומית מוגדרת ומנוסחת לא ראיתי, אני מבסס אתהניתוח על שלוש מטרות לאומיות אפשריות: אחת -- ארץ ישראל השלמה; שנייה -- גבולות ביטחון אסטרטגיים וירושלים; ושלישית -- גבולות 1967 משופרים וירושלים. באין הכרעה לאומית בין שלוש תפיסות אלו, צריךהניתוח הצבאי לענות על כולן." (עמ' 86 למטה).

הציטוט המצמרר הזה לקוח מדבריו של האלוף ישראל טל (2010-1924; טליק, מר שריון, אבי טנק המרכבה, לוחם ואיש רוח; מחברו של הספר הראשוני והייחודי "בטחון לאומי:מעטים מול רבים" 1996) בישיבת הערכת מצב במטה הכללי של צה"ל, מאי 1973, כחמישה חודשים לפני מלחמת יום הכיפורים. באותה העת, טליק הוא ראש אג"ם וסגנו של הרמטכ"ל דוד אלעזר, דדו. את הקטע הזה מצאתי, ועוד רבים נוספים בעלי חשיבות לא פחותה ורלבנטיות לא פחות מבוטלת, מצאתי בספר מונומנטלי שיצא לאור בסוף 2019 "ישראל טל:פרקים למלחמת יום הכיפורים". הספר נערך על ידי בנו וחבריו על סמך טיוטה שכתב האיש, מדם ליבו, בעשור האחרון לחייו ולא הוציאו לאור לפני מותו. למי שמתקשה בהבנת הנקרא: הגנרל הפילוסוף והמהנדס, טליק, מבהיר שהדרג האזרחי הנבחר (מה שקרוי הפוליטיקאים) שהצבא כפוף לו, אינו מגדיר ומנסח מטרת מלחמה לאומית הכרחית ומחייב את הצבא לאלתר... ואידך זיל וגמור... כול האנלוגיות טובות באותה המידה, לצערי...

קשה, מכאיב ומעורר פלצות לקרוא ולהפנים את המשמעות של דבריו דאז, ערב האפוקליפסה של מלחמת 1973... ביום הקרקסי הזה של השבעת הממשלה של נתניהו-גנץ אחרי צירי לידה קטלניים של שנה וחצי, הריון מחוץ לרחם השפיות, ותוך כדי מגפה וחולי פיזיים, מנטליים, חברתיים-כלכליים ופוליטיים של החברה הישראלית שנגררת אל תהום על לא עוול בכפה.




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה