יום חמישי, 22 באוקטובר 2020

על תהליך הבבוניזציה של כנסת ישראל

על "הצעת חוק למניעת אלימות במשפחה (תיקון מס' 18 והוראת שעה)(מניעת אלימות כלכלית)        התש"ף -- 2020 " -- דיון בוועדת החוקה של הכנסת ב-20.10.2020...

מודה אני כי באופן מקרי, הייתי עד לדיון הזה ששודר בערוץ הכנסת ובאמצעי התקשורת והוא הצית את דמיוני. חשתי כי צופה אנוכי בהתנהלות של חבורת בבונים (זכרים) הדנים בזכויותיהם על נשות הלהקה... כדי להבהיר, ולפני הפרשנות האישית, יש לתת את המידע הממוסמך והמתועד והעובדתי כהווייתו, רוצה לומר, ניתוח הטקסטים בקריאה צמודה וזאת עשיתי (איני יודע אם חברי הכנסת עשו זאת ובאיזו מידה... וגילוי נאות, איני חושב שמנת המשכל שלי פחותה מזו של המשתתפים באותו דיון).
העובדות: מדובר בתוספת-תיקון לחוק ישן, טוב וידוע משנת 1991 "חוק למניעת אלימות במשפחה". החוק המקורי (כולל 17 התיקונים שהוכנסו בו מאז ועד היום) עוסק באלימות המתרחשת במסגרת יחסים בין בני זוג בתחומים: הפיזי, המילולי, הנפשי, הרגשי והחברתי. התיקון הנוכחי בא לסתום פרצה בחוק בתחום הכלכלי, ובמילים אחרות, המטרה של תיקון מס' 18 היא לתת מענה לבן זוג שננקטת כלפיו "אלימות כלכלית" בתוך מערכת היחסים הזוגית. הצורך בכך מוצא ביטוי באמנה ייעודית של מועצת אירופה בדבר מניעה ומאבק באלימות נגד נשים ואלימות במשפחה, המכונה גם "אמנת איסטנבול" שמדינת ישראל בוחנת את אפשרות ההצטרפות אליה או יותר נכון לומר חייבת כנראה להצטרף אליה מסיבות מובנות לכל בר בי רב. האמנה מגדירה "אלימות במשפחה" ככוללת כל מעשה של אלימות גופנית, מינית, נפשית או כלכלית שנעשה בתוך המשפחה, בתוך הבית או בין בני זוג. מעשה אלימות על פי האמנה כולל גם איום למעשה אלימות או מעשה בכפייה.
החוק המוצע הוא הצעת חוק ממשלתית שהתקבלה פה אחד ועברה בקריאה ראשונה בכנסת. הוא מוגש על ידי שני גברים ושתי נשים ממפלגות הקואליציה, הליכוד וכחול לבן, שלושה מהם שרים בממשלה. יש להדגיש שלוש נקודות הבהרה חשובות:
(1) המושג "נכס" שיופיע בחוק יכלול מקרקעין, מיטלטלין, זכויות ובכלל זה כספים...
(2) המושג "אלימות כלכלית" הוא: התנהגות מתמשכת של אדם כלפי בן זוגו, תוך הטלת אימה, הפעלת כפייה או הפעלת שליטה עליו, המתבטאת באחת או יותר מאלה: התנהגות המונעת או מקשה על מימוש התנהלות כלכלית עצמאית של בן הזוג, ובכלל זה על יציאה לעבודה או על פתיחת חשבון בנק ; התנהגות המונעת או מקשה על שימוש בנכס שיש לבן הזוג זכות או גישה אליו, בכלל זה מניעת החזקת כרטיס אשראי או שימוש בו, הסתרת קיומו של נכס כאמור, של פעולה בנוגע אליו או של התחייבות לגביו וכן מניעת גישה למידע על הנכס, על פעולה כאמור או על התחייבות כאמור ; התנהלות כלכלית המונעת ניהול סביר ותקין של חייו של בן הזוג, בכלל זה בדרך של שליטה על התנהלותו הכלכלית של בן הזוג בחיי היום-יום.
(3) בשל מורכבותו וחדשנותו של נושא האלימות הכלכלית, מוצע לקבוע את ההסדר בעניין הזה כהוראת שעה כך שתקופת תוקפו תהיה מיום התחילה עד תום 4 שנים מהיום האמור. במהלך התקופה האמורה יהיה ניתן לבצע הערכה לגבי ההיקפים של יישום החוק, יעילות ההסדר במתן מענה להתמודדות עם התנהגות של אלימות כלכלית וכיצד הוא השפיע על מארג היחסים בין בני המשפחה...       עד כאן עובדות וכעת כמה הארות בלבד:
מדובר בהתנהגות מתמשכת לאורך זמן ולא בוויכוח קטנוני חד-פעמי על דמי כיס ; יש מי שיטען (אפשר לנחש שאלה יהיו גברים או נשים גבריות...) שהמילים "הטלת אימה, הפעלת כפייה או הפעלת שליטה" הן עמומות ויחסיות וניתנות לפרשנויות שונות ומשונות -- אבל בשטח הן ברורות כשמש בשמים וביקור קצר במעון לנשים מוכות יבהיר זאת מעבר לכל ספק ; ויש מי שיטען "זה יפרק משפחות... זה יטריף את המשפחה ואת הזוגיות ואת התאים הבריאים, הנורמליים של משפחות" (רבי סמוטריץ'), דא עקא, זה הרי לא קורה במשפחות נורמליות אפילו אלה שהגדרת הנורמליות שלהן היא מדאורייתא של רבנו סמוטריץ'.
ומה קרה בדיון בכנסת? להלן שלוש התבטאויות של שלושה זכרים-בבונים חברי כנסת מכובדים:
"אם למשל בא הבעל ואומר לאישה 'את המשכורת שלך תניחי כאן', וזו הסיטואציה ביניהם, האם זו הסיטואציה שהיא שייכת להגדרת אלימות כלכלית? לא בטוח" (ח"כ עמית הלוי, בן 49, חילוני, ליכוד) הארה שלי : "אם למשל באה האישה ואומרת לבעלה 'את המשכורת שלךהנח כאן', וזו הסיטואציה ביניהם, האם זו הסיטואציה שהיא שייכת להגדרת אלימות כלכלית? לא בטוח" -- סבירות הקיום של המשפט הזכרי היא 99% בעוד זה של המשפט הנקבי הוא אולי 1%... אבל כל הכבוד לבבון הזה! הוא מאפשר ואישתו לעבוד ולהביא משכורת מן החוץ ולא מעבודת עקרת בית בחינם...
"אולי היא הטילה עליו אימה כשהיא הלכה וקנתה בעשרת אלפים שקל בלי לשאול אותו ורוששה אותו והוא לא יכל ללכת למשחק כדורגל בגלל זה? איפה הגבול?" (ח"כ אריאל קלנר, בן 40, חובש כיפה, ליכוד) הארה שלי : חבל לתת פרשנות למשפט הזה כי הוא מדבר בעד עצמו יותר טוב מכל פרשן שלא יהיה...
"היתרון הגדול של השמאל הפרוגרסיבי, אפילו מטורלל הייתי אומר, זה שהוא יודע להכניס את הטרלולים המופרכים שלו ולקדם את האג'נדות בצורה מאוד מתוחכמת, במילים מלומדות משפטיות וחוקיות" (ח"כ בצלאל סמוטריץ' רבנו, בן 40, דתי לאומי קיצוני, יו"ר מפלגת האיחוד הלאומי בסיעת ימינה) הארות שלי : ראשית, תודה לרבנו סמוטריץ' על שלא הכניס את השמאל לחבורת הבוגדים עוכרי ישראל ; שנית, נדמה לי שהמקור להמצאת הטרלול המשפטי המופרך הוא המשנה, שני התלמודים וספרות הפוסקים התורנים לדורותיהם... בהשוואה להם המשפט הישראלי הוא שיא של פשטות נאיבית וחוסר תחכום, למשל "אסור לגבר לעבור בין שתי נשים. מי שעובר בין שתי נשים, כאילו עבר בין שני חמורים" -- ואולי שתי אתונות? ; ושלישית, נדמה לי שהממשיך בקו הזה יגיע רחוק... למשל האם אותו טרלול משפטי מופרך חל על חוק ההסדרה של ההתנחלויות?
יש לציין ששלושה בבונים אלה הם בעלי השכלה כללית רחבה באמת ובתמים... אבל כאן הם מייצגים אסופה של כוכבים בחשכה: שוביניזם בוהק; היפר-פטריארכליזם קלסי; מיזוגניות טיפוסית והחפצה נשית מתוחכמת ומטורללת; רדידות השפה...
אבל כאן בא שיא של בבוניזציה כי אליהם הצטרפו כמה חברות כנסת מאותן הסיעות בקריאות דומות... הן כנראה מייצגות את נקבות האלפא של הלהקה, אלה שזוכות לחסדי זכרי האלפא... ואידך זיל גמור, ולקורא הסקרן, צא ולמד את המבנה החברתי-כלכלי של להקת קופי בבון באפריקה ובעת ההיא תשכיל...


תגובה 1:

  1. שלום לכולם, אני כאן כדי לחלוק עדות קטנה. שמי נעמי שמואל, אני בת 40, התחתנתי בגיל 31, יש לי רק ילד אחד וחייתי באושר ועושר. אחרי שנה של נישואים בעלי הפך להיות כל כך מוזר ואני לא ממש מבינה מה קורה, הוא עמוס מהבית לאישה אחרת, אני כל כך אוהבת אותו שאני לא חולמת לאבד אותו, אני מנסה כמיטב יכולתי לוודא שלי הבעל חוזר אליי, אבל הכל בלי עזרה, בוכה ובוכה מבקש עזרה, דיברתי על זה עם המשפחה שלו אבל לא קיבלתי תשובה. אז חברתי הטובה אנה ג'והנסון הבטיחה לעזור לי. היא סיפרה לי על אדם בשם ד"ר אפטה, אמרה לי שהוא איש גדול מאוד וגבר אמיתי שאפשר לסמוך עליו ואין לו שום קשר לבעיות אהבה שהוא לא יכול לפתור והיא סיפרה לי איך הוא עזר לאינספור אנשים בבנייה מחדש של מערכת היחסים שלהם. הייתי ממש משוכנע, יצרתי קשר במהירות עם כתובת הדוא"ל שלו, drapata4@gmail.com או ה-WhatsApp / viber שלו עם המספר הזה (+22958359273). אני מסביר לו את כל הבעיות שלי, הוא אמר לי שאני לא צריך לדאוג שכל הבעיות שלי ייפתרו מיד. הוא אמר לי מה לעשות כדי להחזיר את בעלי, ואמרתי את זה, הוא אמר שאחרי 3 ימים בעלי יחזור ויתחיל להתחנן, וזה באמת קרה כמו שהוא אמר, מאוד הופתעתי, זה כל כך מדהים. התהילה של מערכת היחסים שלנו עם אלוהים קרובה מאוד עכשיו ושנינו חיים באושר ועושר עד עצם היום הזה. אם נתקלתם בבעיה דומה, פנו אליו מיד ופתרו את הבעיה אחת ולתמיד. אני גם עד חי..

    השבמחק