יום שלישי, 20 באוקטובר 2020

היה אזרח בצאתך וחרדי בביתך

                   "הקיצה עמי" של יל"ג (1866) בראי הכתרת במדינת היהודים (2020)

הרייני עומד לבצע מעשה מגונה הנובע מכורח בל יגונה בשיר איקוני מטרום הציונות על ידי פרשנות טלאים, אולי הזויה בעיני אחרים... להלן ההשתלשלות ההיסטורית עד למעשה הסירוס הנוכחי:

בעת דיון על שאלת היהודים באספה הלאומית הצרפתית ב-23 בדצמבר 1789, הגדיר הציר קלרמון-טונר, שתמך בשוויון זכויות ליהודים, את המשוואה שתאפיין בהמשך את האמנציפציה כלפיהם בחלקי אירופה השונים במהלך המאה ה-19: "עלינו לשלול הכל מהיהודים כאומה ולתת להם הכל כיחידים", ובמילים אחרות: ליהודי כפרט -- הכול!(זכויות אזרחיות מלאות כצרפתים בני דת משה),ליהודי ככלל -- לא כלום! (אין עם נפרד בתוך אומה).

בשיאה של האמנציפציה האירופית פרסם המשורר היהודי יליד וילנה, יהודה-לייב גורדון (יל"ג; 1892-1830) את השיר "הקיצה עמי" (בשבועון העברי "הכרמל", 18 באפריל 1866; פרויקט בן-יהודה). מדובר במניפסט משכילי לא ציוני התובע מהיהודים להשתלב בחבורת העמים ותרבותם (במקרה הזה האומה הרוסית) בלי לוותר על התרבות היהודית -- הביטוי לכך היה המשפט מתוך השיר, "היה אדם בצאתך ויהודי באהלך" שהפך לסיסמה מותאמת היטב להגדרה של קלרמון-טונר הצרפתי שנאמרה 77 שנים קודם לכן. יל"ג ביקש מהיהודי: דע איך לשלב בין אזרח המדינה והעולם שבך לבין היהודי שבך כי אין ביניהם סתירה. אין זה מעניינינו כאן ללמוד וללמד את שעלה בגורלה של הסיסמה הזאת החל מסוף המאה ה-19 ועד להקמת מדינת ישראל היא מדינת היהודים ב-1948... ברם אולם, הסבה-התקה פרשנית של מילות השיר הזה ממש מתבקשת בימי קורונה אלה!... וכי למה ומדוע? 

... יען כי... העם היהודי החי בגלות אירופה זוכה לאמנציפציה, והמשורר המייצג את היהודי המשכיל החילוני והמסורתי פונה ליהודי החרדי-חסידי המתבדל: "הארץ בה עתה נחיה נולד // [...] ארץ עדן זאת הן לך תפתח, // בניה "אחינו" לך יקראון עתה. // עד מתי תהיה קרבם כאורח, // למה מנגד להם תלך אתה?"... הארץ היא האימפריה הרוסית בראשות הצאר... בימי קורונה אלה, הארץ היא מדינת העם היהודי ובראשה ממשלה יהודית ציונית חילונית ומסורתית והפנייה היא ליהודי החרדי-חסידי, אנא ממך, הפסק לראות בנו את ממשלת הצאר הגוי, "אל אוצר המדינה הבא חילך // ובנכסיה קח חלק וזבד. // היה אדם בצאתך ויהודי באהלך, // אח לבני ארצך ולמלכך עבד" -- התחל לעבוד, שלם מיסים, למד לימודי ליבה, קבל זכויות היה אזרח בצאתך וחרדי בביתך, השתלב בצבא ובחברה... "ולמלכך עבד" = אפילו זה השתנה כי המלך הוא עבד שלך שהרי הנך מחזיק בגרונו...

כפי שחזרתי ואמרתי פעמים רבות... המגפה מגלה ערווה שקיימת עשורים רבים. חלק מהמגזר החרדי ממשיך להתנהג כאילו הוא בגלות גם במחיר חיים של אנשים ומבחינתו ממשלת ישראל, המגפה והנגיף, החילונים... כולם אנטישמים, כולם נגד התורה, כולם נגדם והם מוכנים למות על קידוש השם... אבל ריבונו של עולם! זה היהודי החילוני, זה מדינת היהודים... מה קורה לכם... אנחנו מתקרבים למלחמת אזרחים שהרי אחים אנחנו כבר לא!?



תגובה 1:

  1. שלום לכולם, אני כאן כדי לחלוק עדות קטנה. שמי נעמי שמואל, אני בת 40, התחתנתי בגיל 31, יש לי רק ילד אחד וחייתי באושר ועושר. אחרי שנה של נישואים בעלי הפך להיות כל כך מוזר ואני לא ממש מבינה מה קורה, הוא עמוס מהבית לאישה אחרת, אני כל כך אוהבת אותו שאני לא חולמת לאבד אותו, אני מנסה כמיטב יכולתי לוודא שלי הבעל חוזר אליי, אבל הכל בלי עזרה, בוכה ובוכה מבקש עזרה, דיברתי על זה עם המשפחה שלו אבל לא קיבלתי תשובה. אז חברתי הטובה אנה ג'והנסון הבטיחה לעזור לי. היא סיפרה לי על אדם בשם ד"ר אפטה, אמרה לי שהוא איש גדול מאוד וגבר אמיתי שאפשר לסמוך עליו ואין לו שום קשר לבעיות אהבה שהוא לא יכול לפתור והיא סיפרה לי איך הוא עזר לאינספור אנשים בבנייה מחדש של מערכת היחסים שלהם. הייתי ממש משוכנע, יצרתי קשר במהירות עם כתובת הדוא"ל שלו, drapata4@gmail.com או ה-WhatsApp / viber שלו עם המספר הזה (+22958359273). אני מסביר לו את כל הבעיות שלי, הוא אמר לי שאני לא צריך לדאוג שכל הבעיות שלי ייפתרו מיד. הוא אמר לי מה לעשות כדי להחזיר את בעלי, ואמרתי את זה, הוא אמר שאחרי 3 ימים בעלי יחזור ויתחיל להתחנן, וזה באמת קרה כמו שהוא אמר, מאוד הופתעתי, זה כל כך מדהים. התהילה של מערכת היחסים שלנו עם אלוהים קרובה מאוד עכשיו ושנינו חיים באושר ועושר עד עצם היום הזה. אם נתקלתם בבעיה דומה, פנו אליו מיד ופתרו את הבעיה אחת ולתמיד. אני גם עד חי..

    השבמחק