יום חמישי, 5 בנובמבר 2020

על פולחן סל התרופות

                               ריטואל סל התרופות -- על טקס הזובור השנתי של חולי ישראל

בימים האחרונים התבשרנו על התחלת הטקס השנתי של ועדת סל התרופות. סביר להניח שגם השנה  יחזור הריטואל הקבוע: קובעים יו"ר לוועדה, כמה עשרות מומחים, דיונים אל תוך הלילות, תחושה של תליינות כפויה, ציבור חולים ממורמר וזועק, משרד בריאות חסר כוח גברא והשנה גם מאומת קורונה, ממשלה אדישה ששלחה את השר ומשרדו לזירת הקורידה והלכה הביתה, משרד אוצר שמסתתר תחת הכובע המכובד של שומר הסף והקופה הציבורית (אותה קופה שנשדדת כל הזמן על יד טייקונים ואחרים... לאור יום)... וכך הלאה והלאה. אלא מאי? מכירת הלוקש הזה לציבור משלם המיסים היא פארסה ידועה מראש אבל בלתי מובנת להדיוטות כמונו. להלן כמה וכמה הערות-הארות לפני התרת הקשר הגורדי הסמוי מהעין... גילוי נאות מן ההתחלה: חוק ביטוח בריאות ממלכתי וסל הבריאות הם הכרחיים וחשובים וטוב שישנם... הבעיה היא צורת ההוצאה לפועל!

סל שירותי הבריאות מעוגן בחוק ביטוח בריאות ממלכתי שחוקק במהלך שנת 1994 והוא בתוקף מ-01.01.1995 ועד ימינו. החוק מכיל כ-130 עמודים צפופים, כ-70 סעיפים ומאות תתי-סעיפים, תיקונים ותוספות, ואפילו עבור רופא מומחה ועו"ד מומחה הוא אינו מובן ובהיר, לא כל שכן עבור האזרח הקטן. הסל מקיף את "מכלול השירותים, התרופות, הציוד והמכשירים הרפואיים שהמבוטחים זכאים לקבל. הסל יינתן למבוטחים לפי שיקול דעת רפואי, באיכות סבירה, בתוך פרק זמן סביר ובמרחק סביר ממקום מגוריהם, הכול בכפוף לתנאים המפורטים בחוק ובתקנותיו" [רבות נאמר ונכתב על הפער בין הכתוב למציאות בשטח ואף להתנגשות המתמדת בינו לבין "חוק זכויות החולה מ-1996 שמטרתו לקבוע את זכויות האדם המבקש טיפול רפואי או המקבל טיפול רפואי ולהגן על כבודו ופרטיותו" שהוא חוק הצהרתי חסר שיניים לחלוטין]. העדכון השנתי של הסל נקבע כל שנה על ידי ועדה ציבורית מיוחדת שעובדת בהליך מוסדר ידוע, מוכתב ושקוף (ראו מסמכי הסבר פשוטים באתר משרד הבריאות)... ולא על כך אנו מלינים, אלא על המהלך העקום הבא :

בכל שנה מגיע "מאן דהוא" ממשרד האוצר וקובע סכום מראש עבור הוועדה! הגורם הזה הוא כלכלן שאינו מבין דבר וחצי דבר בבריאות רבתי. הסכום הזה לכאורה נקבע בדרך מסוימת שאינה ידועה לציבור... נגיד 400 מיליון למשל (זה הממוצע בשנים האחרונות לפני הקורונה). זהו סד תלייה קשיח שאי-אפשר להתווכח אתו. ועדת הסל הופכת באופן אוטומטי לתליינית מראש למרות שבה יושבים המומחים... בסוף התהליך מתבצעת התלייה והכל חוזר חלילה.

בואו נדמה תהליך הפוך : ועדת הסל דנה באופן בלתי תלוי לא באוצר ולא בלחצים של חברות ורופאים, ומגיעה לסכום של 1.2 מיליארד ומגישה את החשבון לאוצר ואז מתפתח ויכוח ומתפשרים על איקס. במקרה הזה הוועדה קובעת ולא פקיד האוצר... נשמע הרבה יותר הגיוני, הלא כן?... זה אכן התהליך שקורה עם משרד הביטחון וצה"ל בלי להיכנס לפרטים מיותרים... אז מה ההבדל ?בשני המקרים מדובר בחיים ומוות, בשני המקרים מדובר במלחמה... אילו הדברים היו מתנהלים כך, יש להניח שמערכת הבריאות הייתה ניראת אחרת בתחילת המגפה... אז מדוע הרופאים הסכימו כול השנים לתהליך האונס הזה?  אידך זיל גמור...  ולמי שרוצה להבין יותר:
יובל קרניאל, "סל התרופות -- רופאים, שופטים, תקשורת ומה שביניהם", משפט ועסקים ו', 2007, עמ' 248-225.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה