יום חמישי, 26 באוגוסט 2021

הייטק>שמייטק> לופטק?

                           מה יכול לקרות כאשר כלי הופך מאמצעי כדי-  לתכלית לשמה ? 

היה מי שאמר שמהותו של בן האדם (בן האנוש; בן התמותה; בן ה"יונה"; ילוד האישה, מין ההומו-סאפיינס -- כול התשובות נכונות וגם אחרות...) מוגדרת כיצור חי שמבלה את ימיו הקצובים בתנועה חותרת למטרה נכספת שאותה לא ישיג לעולם... להלכה ולמעשה השביל והכיוון הם, הם החשובים! "מטרה נכספת" מהי? עולם טוב יותר! ברם-אולם, טווח ההגדרות של אותה מטרה נכספת הוא עצום, החל מהקוטב הכי גרוע ועד להכי טוב, מהאנוכיות האכזרית הבוטה ועד לאלטרואיזם מוטרף... וכך הלאה והלאה. בכל מקרה, כדי לשרוד ולדבוק בדרך אל- ההומו-סאפיינס מפתח כלים, אמצעים, עזרים = טכנולוגיה, מכונות, תותבות וכדומה -- כול אלה הם בעלי חשיבות משנית כי הם רק כלי-עבודה חשובים ככל שיהיו, אבל אינם המטרה או התכלית אלא משרתי הדרך אל המטרה והתכלית... וכעת לשלב הבא:

היו מי שהגדירו את היהודי (מקרה פרטי של הומו-סאפיינס) כמי שעיקר עיסוקו ועולמו הוא הלופטגשפטן = עסקי אוויר, רוצה לומר, מי שעוסק בתיווך, ניצול, גזירת קופונים וחיים על חשבון האחרים שמייצרים ואצים רצים בדרך אל המטרה הנכספת, זו שמעניינת את היהודי כשלג דאשתקד... נכון שהוא לא בחר בעיסוק זה ונכון שהגדרת המטרה הנכספת שלו שונה משל אחרים אבל התדמית נצרבה ויהי מה... והנה אחרי אלפיים שנות לופטגשפטן היהודי חזר אל עצמו והקים מדינה וחברה שמייצרת בדרך... אל המטרה הנכספת... וכעת לשלב הבא:

אט, אט הופכת המדינה והחברה היהודית-ישראלית לסטרט-אפ ניישיון, אומת ההייטק, קטר המשק ומספרו 8200, ובקיצור אומה שמתווכת וגוזרת קופונים כי היא מפתחת כלים וכלים לכלים וכלים להגנת כלים, אפליקציות להורדה, אפליקציות לניהול וארגון של כל דבר כולל מסנדוויצים ועד מכוניות ומגרות נעליים, בינה מלאכותית תלת ממדית ואינטר גלקטית ומה לא... ובינתיים היהודי מסתובב סחור סחור בדרך אל ופשוט שוכח את החתירה למטרה הנכספת כי פיתוח הכלי הוא הוא כעת המטרה הנכספת! וכך גם אצל האחרים ואז הכי חשוב זה האקזיט, היציאה בכיכר אל סיבוב נוסף אבל אין כבר צורך להגיע לאן שהוא, ומילים אחרות: היהודי חזר לעסוק בלופטגשפטן דהיינו בלופטק...

ומן המפורסמות היא שלכלים אין רגשות, אין ערכים ואין מוסר כי הם לא בני אדם אבל הם כעת העיקר וכך הכלי הפך לתכלית והאדם הפך לכלי ומזה, צופים יקרים, הסיקו בעצמכם את מה שעומד לקרות בדרכים שסובבות את הכיכרות... וכבר קורה! שהרי הקפיטליזם הוא הכיכר ועליה כתובת האש: נא לעסוק בקנייה ומכירה, לא חשוב של מה כי העיקר זה לגזור קופונים בדרך אל הכלי הבא...
     מי שרוצה להרחיב ולהעמיק מופנה לקריאת כתביו של הפילוסוף הצרפתי שנפטר לא מזמן, ברנרד סטיגלר אשר לצערי לא תורגמו עד כה לעברית... אז אפשר לקרוא בצרפתית ובאנגלית (אגב, השפה היא כלי ולא מטרה ונשארה צנועה ומשרתת...).




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה