יום שלישי, 11 ביוני 2024

המחיר של ליטר דם

                     השוואה בין המחיר של דם וזיעה של חיילים, גנרלים ופוליטיקאים


להלן ציטוט מצמרר משנת 1961:

"במשך ארבע שנים מת אבי במלחמה. הרבה חפירות חפר. אמרו לו כי זיעה חוסכת דם. ודם חיילים חוסך זיעה של גנרלים. וזיעה של גנרלים שוב חוסכת את דמיהם ואת זיעתם של בעלי תעשייה וקיסרים".

את זה כתב המשורר יהודה עמיחי בסיפור קצר "מיתות אבי". הציטוט מתייחס לקורות אביו במלחמת העולם הראשונה כחייל בצבא הגרמני. הסיפור מופיע לראשונה בספרו ברוח הנוראה הזאת, הוצ' ספרית הפועלים, מרחביה, 1961, עמ' 131. הספר ובו הסיפור, הופיע עוד פעמיים בהוצאת שוקן תחת הכותרת ברוח הנוראה הזאת: סיפורים בשנים 1973 ו- 1985.

איני יודע האם עמיחי הוא סתם נביא או נביא-על או פילוסוף עולם וכדומה. אבל אין ספק שהוא כרך את הדם של החייל-אזרח הקטן בזיעה של הגנרלים ובעיקר בדם-זיעה של הפוליטיקאים ובעלי ההון ["בעלי תעשייה וקיסרים"] -- בצדק פואטי ומעשי כאחת! בבחינת אמת מטאהיסטורית אקסיומטית, כזו שאינה ניתנת להפרכה... חבל שוועדת אגרנט לא קראה את הסיפור הזה של עמיחי... מקווה שוועדת החקירה הממלכתית לאירועי השביעי באוקטובר 2023 ומלחמת עזה והגליל ו... שתקום (מקווה אך לא בטוח), תקרא את הסיפור ולא תחזור על הטעות הקולוסלית של ועדת אגרנט... ואידך זיל וגמור...

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה