יום שישי, 5 בפברואר 2021

סרטן ושמו "התרגלות"

                               על ה(י)תרגלות ממאירה 

במהלך שוטטות חד-שבועית בנחשול הפובליציסטיקה הכתובה, המושמעת והמקוונת שגורמת לנו בעשורים האחרונים ובעיקר בשנים האחרונות, לשוטט את עצמנו לדעת... תוך אובדן הולך ומתפשט של האמון בצדקת הדרך של הפוליטיקה הישראלית... מצאתי את הציטוט הבא מפי משפטן בכיר:
"... הממשלה מטילה גזירות כמושל צבאי, בקבינט שדיוניו סודיים ובהיעדר כנסת אפקטיבית ומתפקדת בבקרת תפקודיה של הממשלה ובפיקוח עליה. התחושה הגוברת והולכת בקרב אזרחים בישראל היא שמכוח הנסיבות הם נהפכו לנתינים חייבי ציות. מגמת היעילות במלחמה בקורונה והמיליטריזציה שזוחלת אל המערכות האזרחיות נהפכת בקלות לשליטה בבני אדם נוסח השליטה באוכלוסיית השטחים הכבושים"... חשתי שמשהו חסר באמירה הזאת, משהו עמוק והיולי. עברו כמה ימים עד שהגעתי אל החסר הזה: תהליך-עומק, תנועה אנושית ומצב צבירה נפשי שקרוי "התרגלות". ולא, אין הכוונה לתרגיל, תרגולת במובן תרגילי סדר או התעמלות וכדומה.
מדובר בתהליך נפשי מודע, ובחלקו בלתי מודע, שעובר על כל בן אנוש בזמן היחשפותו למתרחש סביבו לאורך זמן. מנעד ההתרגלות מתחיל בקצה השלילי ביותר שלו מ-"התעלמות" (לטמון הראש בחול, לעבור לסדר היום... ועד לשים זין) ומסתים בקצה החיובי ביותר שלו, ב-"הסתגלות". אחד היתרונות המובהקים של ההומו ספיינס הוא כושר (והכישרון) ההסתגלות שלו למה שקורה סביבו עד כדי יכולת השתלטות על מה שקורה סביבו והיכולת לשנות את מה שקורה סביבו. ברם אולם, להתרגלות יש צד שלילי כבד מנשוא -- התפתחות של אדישות כרונית עד כדי התעלמות מכל מה שקורה מסביב, בבחינת "לחיות עם זה, ליד זה ולצד זה ולהמשיך כרגיל"... וכך אנו מתרגלים ללא הרף! ולמה אנו מתרגלים? להלן הרשימה: 
אנו מתרגלים לשלוט בעם אחר ובהמשך לשלוט על העם שלנו; אנו מתרגלים לשחיתות קבועה כחלק מנוף קדומים; אנו מתרגלים לציית כך סתם; אנו מתרגלים לרצח נשים; אנו מתרגלים לעוני מחפיר; אנו מתרגלים לכך שהחוק הוא המלצה בלבד; אנו מתרגלים למוות מיותר ובר-מניעה; אנו מתרגלים לפלגנות, שסעים, שנאה יוקדת... ; אנו מתרגלים לגושים, לבריתות קדושות חסרות הגיון; אנו מתרגלים לאי-שוויון מכול הסוגים והמינים... אנו מתרגלים כמעט לכל דבר... אנו מתרגלים להתרגל... אנו אף מתרגלים להפגנה, למרד ועד הצתה עצמית כמחאה... אנו מתרגלים לא לשאול, לא לפקפק, לא לחשוב... וכך אט אט אנו מתרגלים לדיקטטורה בלי לשים לב... אנו מתרגלים להכפפת כל מה שנחוץ לנו לגחמתולוגיה של השלטון... וכך ההתרגלות הופכת ממנגנון הסתגלות חכם למנגנון דיכוי עצמי ומכאן המרחק מתקצר עד מאוד להתרגלות ממארת!
         ראו הוזהרתם... ואידך זיל גמור!
         אנו אפילו מתרגלים לבחירות בלי הרף
         אנו מתעלמים מפתקי הקלפי
         אנו הופכים לזומבים
         אנו הופכים לעיסה/גוש/בצק...

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה