יום שלישי, 22 בנובמבר 2022

על ההבדל בין חוק לנורמה...

זה לא יותר או פחות דמוקרטיה -- זה רף פלילי בר שינוי מול נורמה מקובעת בערכים: והנורמה  הרי נעלמה ממזמן מחיינו -- אז על מה אנו מלינים? הרכבת יצאה מן התחנה מאז רגע סיום מלחמת 1967! 

לאחרונה אנו עדים לצונמי של מאמרים, אמירות, נאומים, כנסים, פנלים וברברת ברשת בנוסח של נבואות זעם וחורבן, קינות, אזהרות, תבהלות, בכי נהי תמרורים על הסכנה של קריסת הדמוקרטיה... ומה עושים? מה יהיה? אויה ואויה! וכך הלאה וכך הלאה. כן או לא פסקת התגברות, יועצים משפטיים ממונים על ידי הבוסים הפוליטיקאים, שינוי שיטת בחירת שופטים, ניקוי אורוות בפרקליטות, ביטול חוקים מן העבר השמאלי הנורא, ועוד ועוד כהנה וכהנה... כל אותם דברנים, מאיימים ומבטיחי הבטחות, וגם כל המרגיעים למיניהם מכל צד שלא יהיה -- כולם, אבל כולם, שכחו שהרכבת כבר יצאה מהתחנה עוד מאז אותו רגע שכוח-אל שבו הסתיימה מלחמת 1967, כל אותם ובני מינם, טחו עיניהם מלראות את הכתובות על הקיר, זוהרות ומנקרות עיניים, כל אותם שמעדיפים אשליות , עצימת עין והטמנת ראש בחול... שימו לב! הכל כבר קרה, קורה ויקרה כי אתם עוסקים בזוטות, בטקטיקה ומשחקי ילדים בארגז החול, בהתנצחויות והתכתשויות מילוליות, בנוסחים של המצאות מטופשות כמו: אין משילות, העם החליט, עריצות המשפט, הרוב קובע, המשיח והרב סדן כבר בדרך, יותר יהודית ואגב גם דמוקרטית... כל זה על פני השטח, כל זה רק מזין בלוטות זעם וזיעה... ובינתיים, כאמור, בעומק השטח בתוך סלעי הקיום זה כבר קרה: הנורמה נעלמה והחוק נשאר יחידי בשטח ההפקר! זהו אותו אירוע מתגלגל שהוא מקור כול המקורות של הצונמי ולכן מן הראוי להבהיר לחבורת ההומו סאפיינסים היהודים במדינת היהודים מהו ההבדל בין חוק לנורמה... ואזי מי שרוצה להבין יבין ויבכה על החלב שנשפך... מאוחר אבל לפחות את הזכות לבכי עדיין לא קטלו... לעת עתה!

חוק כמו גם נורמה הם תוצרים של הסכמה ביני לבינך לבינו לבינינו למען רווחתנו הפיזית והנפשית בעולם של שבטים, גזעים ולאומים... ואנו חותמים על מסמך הסכמות מחייב (אמנם עד גבול מסויים אבל ברור)   -- תעודת זהות, דרכון וכדומה. חוק (או בכינויו הנוכחי 'רף פלילי') הוא כתוב, ממוסמך ומתועד ושמור והוא מעשה ידי אדם שנבחר לבית מחוקקים כזה או אחר. את החוקים לומדים, משכללים בכל מיני כיוונים טובים יותר או פחות וחיים על פיו וגם בתי המשפט כפופים לו. החוק לא נוצר יש מאין, הוא אינו נופל מהשמים ולא מובא על ידי חסידה אבל הוא מחייב ויש טווח רחב של ענישה וסנקציות כלפי המפרים אותו וגם זה בהסכמה. חוק אינו בהכרח שווה ערך למושגים כמו צדק, ערכים, מוסר, יושרה והתנהלות על פי מה שראוי ולא על פי מה שמותר גריידא. חוקים נחקקים על ידי בני תמותה, נחתמים על ידם ומבוצעים על ידם בפועל בהסכמה ותחת איום של ענישה.
מאידך, נורמה אינה כתובה, אינה רשומה ואינה מחייבת ומחוייבת בחוק חתום בר שפיטה. נורמה היא התנהלות שבעל פה שהופכת למסורת בלבד ומבוצעת על ידי מנהיגים והנהגות שבצורה זאת מנחילים לעם מורשת, ערכים, יושרה, צדק, מראית עין בהירה ונוקבת. נורמה אינה כרוכה במשפטיזציה, היא אישית ורצונית ומתייחסת למה שראוי להיות ולא למה שסתם רוצים שיהיה באופן גחמתי כזה או אחר. נורמה היא מושא לחיקוי וחינוך. נורמה היא מגדלור. נורמה אינה רף פלילי שפיט אלא דוגמה לשת"פ של מנהיג או הנהגה עם הבוחרים כדי להציב דגם לחיקוי, להערכה ולרצון להשתוות אליו.
בחברה מתוקנת הנורמה היא מעל החוק ומחייבת יותר מאשר החוק (הדוגמה הבריטית), בחברה מעט פחות מתוקנת הנורמות הן קלוקלות ומנוצלות לרעה, ובחברה מדרדרת הנורמה הולכת ונעלמת, מתפוגגת ולבסוף נשאר רק הרף הפלילי. ובחברה שכבר הדרדרה לביבים, לא רק שהרף הפלילי קובע אלא מופיעה נורמה חדשה! מי שמצוי מחוץ לרף הפלילי או חצה אותו במעט הופך לכשר למהדרין, זך וטהור כשלג, ויותר מכך, מי ששילם את חובו לחברה הופך להיות מודל לחיקוי... שורו הביטו וראו את חברי הכנסת והממשלה בשנים האחרונות... ואין צורך להרחיב! נורמת הנורמות שלנו היא כבר מובהקת לחלוטין
ובא לציון גואל... נא להפסיק לבכות ולנהום... יש לנו נורמה!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה