יום שני, 27 באפריל 2020

משל השחף בימי קורונה

                      משל השחף 1973 בימי קורונה 2020
בתחילת חודש ספטמבר 1973, אריה לובה אליאב (2010-1921) כתב והגיש לפרסום את הסיפור "משל השחף". עורכת העיתון "דבר", חנה זמר, סרבה לפרסמו. שבועות ספורים לאחר מכן, פרצה מלחמת יום הכיפורים. הסיפור פורסם כמה שבועות אחרי המלחמה הנוראה. משל השחף ככתבו וכלשונו:

     "בים-התכלת שטה ספינה.מעל תורנה עג שחף חד-עין הצולל מדי פעם ורואה את הנעשה בספינה, על כל מדוריה.  בספינה שלושה מדורים וגשר. במדור התחתון, בבטן האוניה, יושבים החותרים מרותקים בשלשלות לדפנות. גופותיהם מכוסי הזיעה נוצצים כנחושת קלל, ובידיהם משוטים ארוכים, הנשלפים דרך חרכים לגובה פני הים.בקצה אולם-מרתף זה ניצב רב-החותרים, רגליו פשוקות, בידו שוט העור שקצותיו עופרת, ולצידו המתופף, הנותןאת הקצב האחיד לחותרים.
במדור הבינוני -- המטבח והשירותים. המבשלים, הרקחים, האופים, המשקים עושים מלאכתם תוך בהילות ורשע. נערי שליחות ושרתים זריזים רצים במדרגות לולייניות למדור העליון, בידיהם טסים וקנקנים מלאי כל-טוב.
במדור העליון -- הוא מדור הסיפון -- מרווח ומוצף שמש ואור-יקרות. על שטיחים רכים, כרים, דרגשים וכסאות-מרגוע שוכבים ומסבים נשים וגברים מדושני-עונג ומפוטמים, כשילדיהם המתולתלים וזהובי השיער משחקיםבכדורים עליזי-צבע.
על הגשר -- חבורת הפיקוד. הקברניט ומרעיו -- שיכורים מיין תהילתם, הלומים מנסך גדולתם ובוטחים בעצמם ובמעמדם. האוחז בהגה מסתכל באופק הקרוב, הנראה לו בהיר ופתוח. הספינה מוצקה, דקת-גו וקלת תנועה. הסערות כאילו כבר מאחוריה. הים שקט וצלול. החותרים, מלאכתם נאמנה. הספינה עושה דרכה מהרה.
השחף מזנק אל על, גבוה גבוה מעל ספינה החותרת בים. הוא רואה באופק הרחוק חומת סלעי-מגור משוננים, ענקיים ואימתניים, המזדקרים בים. הוא רואה כי מסלול הספינה הוא היישר לכיוון חומת הסלעים.השחף צולל לגשר, חג מעליו, משיק בכנפיו, מנסה לעורר ליבם של הקברניטים, עף לכיוון האופק וחוזר חלילה לגשר. שורק שריקות-אזעקה חדות -- ללא הועיל. קולו לא קולם, עיניו לא עיניהם, אופקו לא אופקם. השמש רד, הספינה המהירה אינה משנה כיוון. הלילה עוד מעט ויגיע. לילה ללא ירח וכוכבים. האוחז בהגה לא יראה אלא את קצה החרטום שלפניו. הספינה תתנגש בסלעים ותעלה על שירטון. השחף יודע זאת. השחף רוצה להזהיר.
לו אך יכול היה לדבר בשפת הקברניטים, היה אומר: "התפכחו מיינכם, כנסו המשוטים, הרימו מיפרשים, שנו כיוון, תנו לרוח הטובה האחרת להובילכם לחוף-מיבטחים!" החשכה עוטפת את הספינה. הים שקט. קול הלמות התוף וקול המשוטים קצוב ומרגיע. פנסים צבעוניים נדלקים על הסיפון. דריו מתכוננים לנשף. והשחף עג ועג וזועק לתוך הלילה."

האנלוגיה לימינו מצמררת, מילה במילה, דימוי בדימוי. מי שניצחו באותה מלחמה היו חיילי ומפקדי השדה הזוטרים, דרגי השטח, חרף ולמרות כשלון הקברניטים. ועדת אגרנט, אם כל הועדות זבות הדמים של החפים מפשע, הוסיפה חטא על פשע וניקתה את הקברניטים, וכך הגדירה, טבעה וצרבה את המחלה שקרויה "תסמונת השין גימל" -- אי-נשיאה באחריות של בעלי סמכות. גם בעת הזאת, דרגי השטח (אחיות ורופאים...ועוד רבים) מנצחים, חרף ולמרות כשלון הקברניטים. בה בעת,
האחרונים מנצלים את המגפה, ובחסותה מקעקעים את יסודות הדמוקרטיה, תהליך בו החלו לפני למעלה מעשור, ומובילים את החברה הישראלית לאסון ידוע מראש... איה השחף של היום?... לא רק שאין שחף! להיפך: מעל הבמות והאולפנים מרחפים עורבים ומלהגים... אותם קברניטים שהתחפשו לעורבים.

יום ראשון, 26 באפריל 2020

עוד ממחזור לימי קורונה

             מתוך מחזור לימי קורונה

     [ללא כותרת]

קשיש לנגיף אומר:
בא, ישנו ושוכח -- נשכח.
באת, הכתר -- ואזרח!
נזכר בי...
פרח ודמעה על קברי,
תודות לך... יש
זר קוצים
על פדחת,
אין צורך בצלב?!

     כאילו בלדה על זקן אלטרואיסט

באולפן יושבים סביב שולחן חצי עגול נוצץ,
בגדים שיק, חליפות ועניבות ושני אמות חוצץ,
הקפדה על כללים, כולם רואים ולא במחשכים...
מדברים ומדברים, מלהגים, קוצפים ומנבאים, מפטפטים עצמם לדעת... מילים, מילים, מילים...
טונים עולים ויורדים, פרצופי מומחים אנליטיים -- ממש אלים!
קודש הקודשים: עקומות, סכמות, מודלים ותרשימי זרימה, כניסות ויציאות אלגוריתמיות משברים,
כולם, כולם מבינים ויודעים -- קדחת "בתחת"! פוי, לא יפה,
לא אומרים "בתחת", עדיף לומר: שת, עכוז, אחוריים או ישבנים...
ותמיד מוסיפים סיפור קישוט עסיסי... אילוסטרציה,
כדי ללחלח פרוסת לחם יבשה ועבשה כמו שמן למדורה.

סיפור גבורה על זקן זולטני, כזה שמקריב עצמו על מזבח,
ובמילים אחרות, בלדה על דו-קרב ענקים
בין בא בימים לבין נגיף הכתרים,
סיפור אגדה על שריף שנזנח
ומלחמתו בחייקטים...
מי שפעם היה מי שהיה,
חזר למיטת החזית
ומת על קידוש השם
במכונת הנשמה קדושה
שהובאה באישון לילה מסין
בידי מוסד עתיר הישגים
כדי לכפר על חטאים
של קשקשני אולפנים,
נבחרים ושליחיהם
שעשו יד אחת עם נגיפים,
להנציח את עליבות הזקנה.

     מלונת הזקיף

בעמדת הזקיף
מוצב "צופה לבית ישראל",
מזהיר מפני נגיף,
אך לפעמים
נגיף מתייצב במלונת זקיף
ומתריע מפני "צופה"!
מכאן שאולי...
עדיף חסימת "בלוטת זקיף",
בובה בוגדנית.

     וירי המלאך

בלילות הסדר של מדורת השבט,
נהגו הזקנים להפליג ולספר
הגדה על וירי מלאך הכתר
ופרומתאוס הזקן שאזוק לסלע...
יום אחד וירי קטל את העיט, והליפו,
ובא לנקר את כבדו של פרומתאוס במקומו...
ביממה אחת הכחיד את הכבד
ושם קץ לייסוריו של הגבר
שגנב את אש החיים
למען בני האדם הקטנים.

יום שישי, 24 באפריל 2020

מייל לנגיף; זיכרון; קורונה ומשואה

          מתוך מחזור לימי קורונה

     מייל לנגיף

אני זקן // קבוצת סיכון
מחלות רקע // אדם פגום
סיכון גבוה // עלות-תועלת
כדאי להשקיע // אולי להקריב?
עד טיפת הדם האחרונה // לוותר על מזבח,
     של זקן מקבוצת סיכון...
מה אתה אומר נגיף? -- זה דחוף!

     זיכרון

הבוקר הוא השתומם,
פקח עיניים והתרומם,
זונדה באף ובלי שן:
"איך נזכרתם בנו?
באמת ! איך!
כל הכבוד לנגיף,
מגיע לו הנזר!
חשב לעצמו על מקל וגזר..." 

     קורונה ומשואה

אני, זקן בן קשיש מכתריאליבקה!
ואני, נגיף הכתר בן עטרה מיהופיצקה!
מתכבדים להשיא משואה זו
של יום העצמאות ה-72...
לכבוד...,
ולכבוד...,
לכבוד מכונת ההנשמה הפלאית
ולתפארת המדינה הישראלית!




חיים ומוות: הצורך והכורח בהגדרה מחדש

פעם, אי-שם בעבר בלתי מוגדר, חיים ומוות היו כמו לבן ושחור. הקו המפריד היה דק כחוט השערה ובעיני בן האדם הוא לא הכיל דבר כי היה כמעט האפס המוחלט, נטול נפח. הגדרת החיים הייתה פשוטה מכל נקודת מבט שהיא, דתית, ערכית ומוסרית: לכולם היה ברור מהם חיי אדם, אורכם, צורתם ותוכנם. גם המוות היה בהיר ונהיר: זה היה רגע בודד אחד, נקודה אחת על ציר הזמן, בו פסקו החיים בבת אחת(כמו המפץ הגדול), בו הנשמה פרחה לעולמות עליונים או תחתונים או לאן שהוא (הכול בעיני המתבונן), והגוף עבר לרשות הקברן או יותר נכון ממסד קברני שלם שטיפל ב"חיים" שלאחר המוות, כדי להזין את אלה החיים הנשארים שהרי לגופה הייתה משמעות של "מעפר באת ואל עפר תשוב" בתוספת התעשייה של נדל"ן המתים. לא היו סוגים שונים של חיים או של מוות. כאשר נער חולה סרטן היה מצליח להבריא אבל חייו בהמשך היו בזבל (מסיבות פסיכו-סוציו-אקונומיות של עלות-תועלת וסטיגמות...ומה לא) והעז להתלונן, השיבו לו כולם כמקהלה יוונית: "תתבייש לך, הרי קרה לך נס, אתה חי ("איך אתה חי" היה ביטוי לא לגיטימי), הסתפק בזה, אמור תודה, עשה מישביירך ושתוק". אותו נער שבגר הפך לסמל, דגל והמנון של אחרים ולתפארת של ממסדים בעלי אינטרסים. במשוואה הפשוטה הזאת, למונח איכות-חיים לא היה מקום שהרי החיים עצמם הם שיא האיכות אז איך אפשר לדון על איכות של חיים, דהיינו, מיון, סיווג וקטלוג של "איך חיים" !?!
או אז הופיעה ופרצה מן החשכה הרפואה המודרנית ואתה בת הלוויה הבלתי נמנעת, מערכת הבריאות המודרנית (ככלל המודרנה הרי פותרת הכול...) היא הטכנולוגיה והארגון הפוליטי-כלכלי שלה, ושינו את המצב מן הקצה אל הקצה! -- הרפואה החדשה האריכה את החיים, הפכה אותם למלאכותיים ופלסטיים, האריכה את המוות ונתנה לו נפח, ובלית ברירה נתנה למושג "איכות" (במובן תוכן של...ולא רק מסגרת של) לחלחל למארג של אותם מילות יסוד אלמותיות. במילים אחרות: הקו המפריד בין החיים למוות(בין הלבן לשחור) הקלאסיים, הלך והתעבה, קיבל נפח, מוצקות וצבע, וגרם ללבן ולשחור שמשני צדדיו להאפיר בגוונים חדשים ולא מוכרים. איתרה מזלה של "מהפכה" זו והיא קרתה על רקע של "קידוש השם" של זכויות הפרט, האדם והאזרח והאוטונומיה של האיש המודרני על גופו ונשמתו ונשימת ריאותיו.
הנה אין יותר חיים ומוות כפשוטם. יש איכות-חיים בדרגות שונות ויש איכות-מוות בצורות אחרות; יש בני-תמותה שהם חיים לפי הגדרה אחת ומתים לפי שניה ובתווך מנעד של חיים-מתים ומתים-חיים. אותו ילד חולה סרטן שהחלים ונמאס לו לחיות חיי-נס בלי תכלית מבקש זכויות של איכות-חיים, שאחרת מה התועלת באותם מיליונים(פיזיים ונפשיים) שהושקעו בריפויו? הזקן שהוא מומיה או שק תפוחי-אדמה ללא מוח ואשר חייו הם קו אק"ג על צג מחשב ולא דבר מעבר לכך – מבקש ודורש את מותו ובצדק משלו. אך כדי להתאים את המציאות שהשתנתה למערך כללים חדש, חייבים לשנות הגדרות, להחליף דיסקט, לחשב מסלול מחדש, כלומר – צריך מילה חדשה למושג "איכות-חיים" (איכות אינה גנדרנות או פינוק או גחמה ברת –ביטול...זה צורך, כורח ובעיקר זכות יסוד אנושית שאין לה "אלוהים") ובאותה מידה למונח "איכות-מוות". בהינתן הגדרות חדשות, מילים שיבטאו מילון שונה ומעודכן, נצטרך לחוקק מחדש, לחנך מחדש ולהפסיק את ההתעללות הבוטה באנשים ש"חיים" את הפערים האלה בחיי הים-יום הסיזיפיים שלהם. המושג "המתת-חסד" יצטרך/מוכרח יהיה להעלם מהמילון: אין יותר המתה כמו רצח בכוונת זדון תחילית ובוודאי שאין כאן חסד או עשיית טובה או מצווה אלא חובה מוחלטת. מדובר בזכות לאיכות-חיים ולמוות-בכבוד לפי הגדרות חדשות שמשקפות מציאות שעדיין לא הופנמה. עוד קודם לכן יש לשנות ולעדכן את ספרי הרפואה ואת שבועת הרופא...הפתעה: אין צורך לשנות את השבועה כי כולנו חיינו בטעות(עם כוונה או בלעדיה) במשך 2500 שנים(מהיפוקרטס עד הלום) – מעולם לא נשבע האדם הרופא לרפא את חברו האדם החולה, הוא תמיד נשבע לנסות לטפל כמיטב יכולתו, שהרי לרפא זו יומרה חסרת-בסיס, גחמה ואף היבריס מטופש. גם היום הרפואה המודרנית ומערכת הבריאות המודרנית, אינן "מרפאות" הרבה יותר מבעבר, אלא מאריכות את ה"חיים/מוות" עם תשומת-לב מזערית לאיכות ולרצון האוטונומי היחידני, שהרי בתעשייה עסקינן וכאן חוקי הכלכלה החופשית שולטים("תוחלת-חיים" הומצאה על ידי כלכלנים). מן הצד השני – לטפל, להקל, לתמוך ולנחם ולא לנטוש -- הן הן אושיות השבועה שנשכחו מזמן כי זה לא פיקנטי, לא סקסי, לא מצודד ובעיקר לא מביא כסף.
את הזכות לחיים(זכות יסוד טבעית על פי כל האמנות של זכויות האדם , מהובס דרך 1776 ועד אונסק"ו) יש להחליף בזכות לחיי-איכות (דרושה מילה חדשה) ואת המתת החסד הפטרונית בזכות למות-כבוד(דרושה מילה חדשה) ואין להפריד צמד תאומי-סיאם חדש זה עד המהפכה הבאה אי-שם בעתיד.
פרופ' יצחק מלר; מייסד ומנהל בדימוס( מינואר 2013) של היחידה הארצית לאורתופדיה אונקולוגית במרכז הרפואי ע"ש סוראסקי בת"א; 8.9.2014

מכונת הנשמה

    פוסט ראשון בימי קורונה

   מכונת הנשמה

אני, זקן שמאלי
תורם בזאת
את מכונת ההנשמה
שנרכשה עבורי
בשוק ביזנטי,
לטובת זקן ימני
ובני ביתו.
וחיית בה!
ולתפארת...
ואני, מוטב מותי
מחיים
בחצר ביזנטית.
וכן, תודה
על המאמץ.
נ.ב., נדמה לי
שהנזר, ימני...יען כי
מת על זקנים עם רקע?!