יום חמישי, 30 בנובמבר 2023

על פגעי האדם

                   שו"ת בין זקן לנכדה על פגעי האדם [מסדרת ש.ז.נ.א.א. - החמישית] 

ארבע אחר הצהריים בגלידריה אהובה.
היא יורדת על חרוט גלידה
והוא על כוס קפה גדושה
וגם מקטרת עשנה...

"סבוש, מה זה החטופים האלה?
ובכלל, איך חוטפים אנשים... ולמה?"
הזקן מזדעזע, פולט סילון עשן לבן,
"מאיפה באה לך זאת השאלה... מהכיתה?"
"מה פתאום כיתה... זה מהנייד והמרקע,
סבא! אל תשקר לי שאינך יודע מה קרה,
אז תפסיק לברוח והסבר לי את הקושיה!
אני הרי יודעת שחטפו את הנכד של חברך,
כולם מדברים על זה בכל פגישה...".

הזקן נשען לאחור. הוא לא שמע דבר ממה שקורה סביבו
כאילו זוג אטמי-אזניים ירדו משמים וסתמו את נקבי מוחו.
שפתיו הרטיטו והמקטרת שקשקה בין שיניו מתחת לשפמו הצהוב.
הוא לא ידע את נפשו. היא הביטה בו וחיכתה למוצא פיו... תוך 
כדי ליקוק הגלידה בטעמי תות ולימון וכירסום החרוט גופו.
"תני לי כמה דקות כדי להכין תשובה כהלכה, ילדה שלי קטנה",
"לך על זה סבוש, וחוץ מזה, אני כבר לא קטנה" והמשיכה בליקוק הגלידה.

הזקן קדח בקפלי מוחו והרהר בתוכו על ניסוח מתווה נאות להסבר מתאים לגילה:
"זקן עלוב שכמותך, איך הקטנה דחקה אותך לפינה. נכון! היא יותר נבונה מכמה זקנים שבין מכריי... אבל בכל זאת ועם זאת, איך לעזאזל מסבירים לילדה קטנה וזכה מה זה חטופים. הרי יש עוד הרבה מונחים כאלה כמו: מתים, פצועים, הרוגים, נרצחים, שבויים, ומה ההבדל בין אזרחים לחיילים, בין מנהיגים לעמך, בין אשמים לבין חפים מפשע, איזה פשע כבר יכול לבצע תינוק בן עשרה חודשים? ומהם כבר ההבדלים בין יהודי, ישראלי, ערבי, דרוזי, מוסלמי ונוצרי, עובד זר ופועל מקומי, והאם יצר לב האדם רע מנעוריו או לא, ומה הם מקורות הרוע והשנאה בין אלף העדות של קופי האדם, ומה תפקידו של האלוהים בסבך הזה, ומה מגיע ולמי מגיע ומתי וכיצד ואיך... איפה אמצא את המילים והמשפטים, ואיך אגונן על תמימותה... אלוהים קח אחריות, עזור לי אפילו שאני בטוח שאתה ההמצאה האנושית הכי נוראית, פעם אחת לפחות בקש סליחה מבן האנוש שיצר אותך..." -- הזקן המשיך לשרוט את נשמתו עד זוב דם שקוף במשך דקות ארוכות. הוא הבין שאי-מתן תשובה יהיה הרבה יותר גרוע ממתן תשובה כלשהי. הוא הניח את המקטרת בצד והזיז את כוס הקפה ופנה אליה במבט שהתחפש לחכם:

"ובכן קטנה-גדולה שלי, אני אנסה ואת הקשיבי
ובלי לשסע את דברי ולקרוע את חוט מחשבתי
כי זה קשה לי, אבל את הרי תביני..." -- 
היא הנהנה ותלתליה זעו. ליקוק הגלידה נמשך
והפעם באיטיות ובריכוז מופחת, עיניה תלויות 
בשפם הצהוב שמרקד מעל שפתיים כחולות...

"ובכן, אני אדבר במשלים ורק על חטופים. נגיד, אם אני נכנס באמצע היום לבית הפרטי שלך אחרי צלצול בפעמון הדלת וקבלת רשות כניסה ולוקח את הנייד שלך ברשותך לזמן מה, הרי שמדובר בהשאלה או הלוואה (לעיתים מתנה שלא להחזרה) של חפץ, של חומר. אבל אם אני נכנס בהסתר באמצע הלילה לבית הפרטי שלך בעוד את ישנה, ולוקח את הנייד שלך, הרי שמדובר בגנבה, בגזל, בשוד ועל זה נשפטים ונכלאים בבית הסוהר. ולעומת זאת, אם באותו הלילה אני לוקח את הכלב שלך או יותר גרוע, את אחותך התינוקת ונעלם, הרי שמדובר בחטיפה של יצור חי ובמקרה של אדם חי ביותר מסתם חטיפה, אלא באינוס ובאכזריות ובכוח, וזה מעבר לחוק, למשפט ולצדק הבסיסי ביותר, זה מסוג הדברים שלא עושים כי הם לא אנושיים..." -- "רגע אחד, סבוש, אבל מה יוצא לו לחוטף מזה? מה הוא מרוויח מזה? לגבי הנייד אני מבינה...", חציו של חרוט הגלידה כבר שכן כבוד בבטנה של הקטנה. 
"אוהו! אוהו! עכשיו נגיע לעיקר. החוטף אדם חי מבקש בדרך כלל להרוויח כופר תמורת החזרתו של החטוף, כלומר כסף או משהו אחר שהוא חושב שמגיע לו. במקרה כזה מדובר בפושע רגיל, אולי יותר אכזר, או בעל רצון לנקמה מכל מיני סיבות, ואולי הוא חולה נפש. אבל במקרה שאת מתכוונת אליו מדובר בעניין אחר לחלוטין. כאן יש ברקע סכסוך וריב ותיקים בין שני עמים כאשר החלש יותר בטוח שנעשה לו עוול והוא חש שמוכרח להחזיר לעצמו את מה שנגזל ממנו בעבר... אבל בגלל חולשתו הוא מחזיר מלחמה שערה באמצעים שעומדים לרשותו ואז הוא לא בוחל באמצעים גם אם הם מפלצתיים ולא אנושיים כמו חטיפה של אזרחים מבתיהם הפרטיים ואז לבקש את הכופר שהוא קובע וזה בדרך כלל יהיה קשור לסכסוך ביניהם, סכסוך על קרקע, על חופש, על זכות למדינה וכדומה. כאן לא מדובר בחוק ומשפט וצדק וכדומה כי במקרה הזה הצד החלש אינו חתום על הסכמים והבנות בינלומיות ועל מה שמקובל במלחמות..." - הזקן חש שהוא מבולבל ומבלבל ונכנס למבוי סתום... לתחושתו גם מבוגרים לא ממש יבינו את המשלים שלו, לא כל שכן הקטנה שלו... הוא חש תסכול וייאוש... ואז:
"סבוש, אני חושבת שהבנתי, הבנתי,
למעשה אין כאן פתרון אמיתי או רציני
כי למעשה הסכסוך הוא הבעייתי
ואם נפתור אותו אז לא יצטרכו לחטוף...
אבל אני צריכה עוד קצת לחשוב...
וחוץ מזה, גמרתי את הגלידה
והתעייפתי מזאת החטיפה
אז, סבוש! הביתה."

הזקן חש בחמיצות שעולה ומזדחלת לאורך הוושט. הוא הבין שהיא הבינה טוב ממנו את השורש. הוא כעס על עצמו על תסבוכת הברברת אליה נכנס מול חרוט הגלידה. הוא התנחם בעובדה שהקטנה היא עתיד האומה והוא טובל בעברה עם רגל אחת בקברה.

יום חמישי, 16 בנובמבר 2023

האם דין עוטף עזה (ועוטף צפון) כדין עוטף איו"ש?

הסבר היסטורי-אמוני להתנהלות ממשלת ישראל הנוכחית (שר האוצר...) כלפי האסון של השבעה        באוקטובר 2023 בעוטף עזה... ובעוטף צפון... ואף סתם כך במרכז... 

כאילו לא נפל דבר! הכסף הציבורי ממשיך לזרום לעוטף איו"ש ולק"ק החרדים -- למה??? להלן פיסת אמירה היסטורית, שלא הוצאה מהקשרה (כי יש פסיפס שלם זהה לה), המסבירה את ההתנהלות המבחילה והאכזרית של אותה ממשלה:

"עמודים" הוא כתב עת חודשי של תנועת הקיבוץ הדתי (והמושבים) שמופיע קרוב לשבעים שנה ומתקרב לשמונה מאות גיליונות, כולו מצוי כיום במרשתת וכל אדם יכול לקרוא בו. זהו כתב עת לדעות ודיונים נוקבים שהשפעתם היא הרבה מעבר לפוליטיקה דתית פנימית צרה... כפי שנראה כאן בהמשך...

להלן ציטוט מרכזי ומייצג ממאמר שכותרתו "שילה קדושה מסעד!" שהופיע ב"עמודים" 403, אייר תשל"ט (אפריל 1979), עמ' 266-264; ההקשר ההיסטורי: התקופה שלאחר מלחמת יום הכיפורים, שבה תנועת גוש אמונים צוברת כוח ועוצמה ומפעל ההתנחלויות הולך ומתעצם... הכותב: משה יוגב, איש כפר עציון, מראשי גוש אמונים ומפעל ההתנחלות באיו"ש ועזה (הוא מתפלמס עם דעות שהובעו בכתב העת לפני כן):

"יכול אדם להביע דעות שונות מדעות 'גוש אמונים' אך לומר שהגוש מבצע מדיניות אש"ף זו אינה האמת. ובקשר לשתי גדות לירדן: אולי יחשוב מישהו שמבחינה טקטית אין העיתוי נכון להזכיר זאת עתה (ויכול אחר לחלוק על כך) אך אפילו בגין לא הודיע שהוא חוזר בו מ'שתי גדות לירדן זו שלנו זו גם כן', וגם אם יחזור בו -- החזקה שלנו על א"י לא מתחילה בימי ז'בוטינסקי ובגין ואמרו חז"ל: 'שלוש ארצות הן יהודה ועבר הירדן והגליל', ועבר הירדן קודם לגליל! וגם אם יש חילוק בין שתי הגדות הרי ודאי שיהודה ושומרון הם למעלה מכל. ואם יש מדרגות בקדושה, אל יפגעו חברי סעד, אך דומני ששילה קדושה מסעד" -- עד כאן הציטוט ה...

והסימוכין"אותו איש כפר עציון, שקבע את דירוג הקדושה בין סעד לשילה -- מפירושי הרמב"ן לימדו אותו הלכה: על פי ויקרא כה' 24 מפרש הרמב"ן כי במרחב הגדול הנ"ל, המובטח לעם ישראל, קיימות שלוש דרגות קדושה, כאשר החלק שהיה צריך להיכבש ראשונה (עבר הירדן המערבי) עולה בקדושתו על החלקים שהיו אמורים להיכבש במועד מאוחר יותר. לעבר הירדן המזרחי הוא מעניק את דרגת הקדושה השנייה ועליו הוא גם מחיל את המצוות-התויות-בארץ, ואילו על המדינות המרוחקות יותר, שהוא מכליל אותן בא"י המובטחת, הוא אומר בפירושו לדברים יא' 24: '...שכל מקום אשר ירצו לכבוש בארץ שנער וארץ אשור וזולתם יהיו שלהם והמצוות כולן נוהגות בהם כי הכל א"י.' ומוסיף: 'מן המדבר והלבנון ועד הים האחרון יהיה גבולכם. שאתם ח י י ב י ם לכבשו ולאבד משם עמים...'. על פירושים אלה וכיו"ב, שנתחברו כנראה בין 1267 ל-1270 בירושלים החרבה מסתמכים בשנת 1976 רבנים אורתודוקסים מכובדים, כדי למחות נגד החזרת שטחים למען שלום. בראש כולם מכריז הרב צ.י. קוק [בנו, ממשיך דרכו ופרשנו של האב הרב א.י. הכהן קוק] 'הכרזת עולם': 'שידעו כל עמי העולם... כי הארץ הזאת היא לנו, לחלוטין, שייכת לכולנו: אין היא ניתנת להעברה אפילו בחלקה.'" -- הקטע הזה לקוח מספרו של צבי רענן, גוש אמונים, הוצ' ספרית הפועלים, תל-אביב, 1980, עמ' 89-88...

כבר אז נזרעו הזרעים! שהפכו בימינו לעצי פרא מזוועים... ולכן: עוטף עזה=קיבוץ סעד, וגם עוטף צפון! אתם פשוט פחות קדושים, פחות חשובים ופחות מעניינים בהשווא לשילה=עוטף איו"ש! ואידך זיל וגמור!

יום שלישי, 14 בנובמבר 2023

פרולוג לסדרת "ש.ז.נ.א.א." והרביעית... על אל נקמות ישראל בתרדמת

                                  שיחות זקן ונכדה על אדם ואל -- ש.ז.נ.א.א.

בתוך החושך שהשתרר בנשמה האנושית שלי-שלנו, אחרי השבת השחורה של השביעי באוקטובר 2023, הופיעו ניצנוצים של גרלנדה המורכבת מאמירות כמו-שיריות, בדפוס של שיחות זקן ונכדה על אדם ואל ובראשי תיבות: ש.ז.נ.א.א.! וזה התחוור לי רק בימים אלה כאשר העפתי מבט לאחור על שלוש אמירות כאלה בבלוג הזה: 9.10.2023 - האם מותר האדם מן הבהמה?: נכדה, סבא זקן ושיח שביניהם...; 17.10.2023 - על היושרה של חתולים: הזקן והחתולים; 2.11.2023 - על ממ"דים וגטאות: ממ"ד-גטו או גטו-ממ"ד? לפיכך נתתי כותרת לסדרה שבה ייכתבו ויזוהו הדברים על פי הדפוס הזה - ש.ז.נ.א.א.!
                                                                              ***

                                                על אל נקמות ישראל בתרדמת

על חביתה מקושקשת לה
ועל חביתה-עין שרופה לו
וסלט קצוץ דק לשניהם,
לה בלי בצל ולו עם הרבה בצל,
וגבינה לבנה זולה של תנובה
מרוחה על פרוסת לחם אחידה,
ליד שולחן פורמייקה ישן עטוף 
במפת קוביות אדומות לבנות,
ישבו הזקן והנכדה ותקלח השיחה:

"סבא, האם גם אלוהים ישן ונוחר וחולם וצועק ומזיע ומתעצבן ואפילו בוכה... למשל כמוך, בלילה או בשנ"צ שאתה כה אוהב?"

הזקן השתנק מעט מרוב הפתעה על השאלה,
הניח מזלגו בצד וניגב שאריות גבינה משפם,
הביט על הקירות והתקרה כאילו שואל אותם
'מאיפה לעזאזל צצה לה, זאת הקושיה?'
ובזה הרגע החליט לקנטרה לפני רצינות השיחה:

"ציפורקה קטנה, מאיפה הבאת את הדיבה?
אני נוחר? אני צועק או בוכה? מאיפה הבדיה?
הרי אני ישן כמו תינוק אחרי יניקה מדד אימו?
ובכלל, מאימתי את יודעת איך אני ישן חוץ אולי...
מהשקרים שסבתא היקרה שלך מפיצה להשמצה?"

"סבא! תפסיק לקשקש ולברוח מהשאלה,
הרי זה קורה לך בערב מול המרקע, וחוץ מזה,
אני וסבתא הקלטנו הכול ויש עדות והוכחה,
ובכלל תפסיק למכור לי לוקשן או אטריות
שזה אתה לימדת אותי למי שמספר בדותות...
אז מה עם אלוהים? סבא, זה רציני, השאלה!"

פניו של הזקן קדרו, הקמטים לפתע העמיקו, העיניים שקעו בארובות, כמו מכתשים אחרי הפצצה ומפולת אדמה
הוא הזיז הצידה את הצלחות, פיטם המקטרת והציתה, הפריח פטריות עשן לבן, הביט בקטנה בעווית-כאב סמויה
והחל לפלוט צרורות של מילים ומשפטים ללא הפוגה ובלשון מעט פשטנית למען הקטנה:

"ילדתי שלי, שימי לב, נגיד, גם אם נגיד שיש אלוהים, וגם אם נגיד שהוא היה פה לפני בן האדם, והרי אם מחר בבוקר בני האדם ייעלמו מעל פני כדור הארץ, האם יהיה אלוהים? האם הוא יתחיל את הבריאה מחדש? וגם אם יתחיל הכול מחדש, האם אנחנו, בני האדם נוכל לוודא ביצוע? -- לא ולא! זאת אומרת שאדם ואל, אל ואדם תלויים זה בזה כמו בחוק הכלים שלובים שכבר למדת בפיזיקה. אבל, האמת המעשית היא שגם אם נגיד שיש אלוהים, האם הוא אותו האחד בעבור כול בני האדם? ואם לא, אז על איזה מהם אנחנו מדברים? כי מסתבר שלכל שבט יש אלוהים משלו, ויש הרבה אלים וגם אלות, ולכל אחד ואחת יש הרבה פנים ומסכות, ואז מסתבר שהם גם נלחמים זה בזה ומתחרים זה עם זה כאילו בשוק פשפשים אנו עוסקים... וכל אל מבטיח הבטחות, ומצהיר הצהרות וכורת בריתות ומוריד (למה מוריד? כי האל תמיד יושב למעלה והאדם למטה כי יש היררכיה, שהרי ללא זה יכול אדם להיהפך לאל ולהיפך, רחמנא ליצלן) תורות וחוקות, אבל אף פעם לא ישירות, אלא דרך שליחים, מלאכים, מתווכים, מאכערים ולוביסטים וכולם מכנים עצמם רבנים, כמרים, נזירים, חכמים ומחוללי ניסים... אוהו! כאן, מתוקה שלי, אני מגיע לעיקר, לשאלתך באשר לשינה שלי ושל אלוהים:
אם הבנת את האטריות שלי, ברור לך שהיצור הזה ששמו אלוהים ישן שינה עמוקה ב-99% מהזמן, אחרי מעשה הבריאה (בהנחה שזה אכן קרה כפי שהשליחים מברברים) הוא למעשה אמר שלום, עבר שבץ מוחי והוא שקוע בתרדמת נצח, תרדמת חיה ונושמת כי הרי אלוהים לא זקוק למכונות הנשמה וכדומה, כי הוא אלוהים והבעלים של הפרוטקציות והבקשישים -- ברם-אולם, בניגוד לי - הסבא הזקן שלך שהוא פוסט-טראומתי ולכן ישן, אמנם בלי לנחור, אבל עם סיוטים ופלשבקים וצעקות ובכיות והזעות מטורפות מכול הטראומות והשואות למיניהן - הוא, האלוהים, הוא לא סובל מפוסט-טראומה ולכן שנתו היא שינה חלבית ושקטה מאז ומעולם... אבל הוא לא נוחר!" - הזקן המותש מהירי האינטנסיבי השתתק, הצית מחדש את המקטרת שכבתה, והסתכל בלבן של העיניים של הנכדה בפחד מה, שמא הפיל עליה יותר מיכולת ההכלה בגיל בת המצווה...

הקטנה המהופנטת והמרוכזת לכדי תמצית הכילה את כובד המילים, הביטה בו בהשתאות והערצה ופלטה:

"תודה, סבוש זקן שלי, נדמה לי שהבנתי, אז הוא ישן כמוך אבל מכיוון שאין לו מושג ירוק מה קורה כאן למטה, הוא לא סובל בשינה כמוך... והאמת, זה לא הוגן, זה אפילו מעליב... אבל תן לי קצת זמן, אני אחשוב על זה ואחזור אליך"
היא שמה לב שהזקן הניח את מקטרתו ומתחיל להתנמנם מעייפות הנאום שנשא בפניה.



יום חמישי, 2 בנובמבר 2023

על ממ"דים וגטאות

                                ממ"ד-גטו או גטו-ממ"ד?

ערב חשוך יורד כווילון, כנחש שרף מעץ דעת,
הזקן יושב בכיסאו המרופד מול שמש שוקעת.
עטרת שיבה מתנפנפת ברוח סביב פדחתו השזופה,
בפיו מקטרת עתיקה, מחוררת-פיה מנגיסות שיניים קשוחות
ושפתיה פחם שרוף אחרי שנים של טבק, אש וגפרור...
על רגליו הבצקות והכחולות פרושה שמיכה אדומה
והוא פוזל בחצי נמנום אל שמי האבוקה.

לידו יושבת הנכדה האהובה, כבת שתיים עשרה גילה,
בידה האחת אחוז ספר ובשנייה כוס מיץ תפוז לרווייה.
לפתע היא פונה אל הסב ויורה מהפה המתוק
       את הקושיה:
"סבא, מה ההבדל בין ממ"ד לגטו?
הרי בשניהם האדם כלוא כאסיר בתאו..."

הזקן מזדעזע בכיסאו, המקטרת נשמטת מפה
המבט הכואב מופנה אליה, שיעול כבד מפלח חזה
ופניו מלבינות בצבע קמח מסכה ובין עיניים זולגת דמעה...

"נביאה שכמותך! מאיפה שלפת שאלה שכזאת?
מה הקשר בין ממ"ד שנועד להגנה עצמית
לבין גטו שנועד לכליאה חיצונית?"

"אוי, סבא, לא הבנת דבר, וזה ממש ממש מפליא,
שהרי את הממ"ד, כשמו כן הוא, מרחב מוגן דירתי,
אותו אנו בונים על פי שכל ישר וחוק
כדי להתגונן מפצצות של אויב עמוק...
בעוד שגטו נבנה על ידי שלטון זר כדי לבודד
שבט לא רצוי, אותו רוצים למחוק".

"אוהו, ילדתי, בקיאותך מופלאה היא, אך רחוקה מאמת:
הגטו נכפה עלינו נגד רצוננו, אבל לעיתים קרובות
אנו ביקשנוהו, דווקא כדי להתבודד, כדי לשמר עצמנו, אבל
שלטון זר מנצלו כדי להאבידנו" - הזקן משתנק לפתע -
"עכשיו הבנתיך! אכן, הממ"ד יכול להפוך לגטו כמו בימים אלה ממש!"

"אם כך, סבא, הרי שממ"ד הוא סוג של גטו
וגטו הוא סוג של ממ"ד... הרי זה מוזר מאוד..."
            הזקן משסע אותה בבכי נורא:
"אכן כן ילדתי, וזו הטרגדיה האיומה,
וזו ה'בדיחה' של ריבון עולם -- 
שממ"ד וגטו הפכו כעת למילים נרדפות לעד!"
הזקן משתתק במבוכה צורבת
והקטנה מביטה בו בתדהמה אוהבת...
האם הבינה? האם הבין?
האם בכלל אפשר להבין את המקף בין גטו לממ"ד?