יום ראשון, 24 בספטמבר 2023

הגיג על שיחה בין אדם דתי לאדם לא דתי

                             בלילה שלפני ערב יום הכיפורים, 2023... חשבתי... הגיתי ותהיתי...
אדם דתי, מה יש לו איתי? מה לו ולי? לי, אני, האדם הלא דתי! (חילוני?) וכן, זה לא חשוב אם באדם יהודי, מוסלמי, נוצרי, עובד אלילים או בן דת איקס כלשהי, אפילו חייזרית, ובלבד שאדם הוא (הומו סאפיינס). וכמו כן, אין כל חשיבות ללאום, לאתנוס, לשבט, לעדה, למגזר, לחמולה או לאומה עם דגל להנפה. וגם כן, רק ב'להאמין' מדובר, במובן של 'מותר האדם מן הבהמה' ["כי מקרה בני האדם ומקרה הבהמה ומקרה אחד להם, כמות זה כן מות זה, ורוח אחד לכל, ומותר האדם מן הבהמה, אין כי הכל הבל"; קהלת, פרק ג', פסוק י"ט] - שהרי 'להאמין' - פעולה אנושית רצונית היא (ואולי לא היא? אולי גנטית, אינסטרומנטלית, חינוכית-סביבתית מעובריות לבגרות), זו של מוח או שמא נפש-נשמה-רוח-תודעה או סתם מסה אלגוריתמית של חוטי עצב מוליכי חשמל.
אני, האדם הלא דתי, מעולם לא חשבתי, לא השתוקקתי, לא ייחלתי ולא קיוויתי שהאדם הדתי יחבור אלי ויזנח דתיותו, רחמנא ליצלן, ויהיה כמוני. שהרי הוא ודתו בדלת אמותיו, חד הם! שם בביתו-מבצרו הפרטי, בינו לבין בני ביתו, שם הפרטיות היא דבר קדוש, מובטח משמים ואדם. ולכן ומכאן, כאדם לא דתי, מעולם לא שאלתי אדם דתי, למה, כיצד ואיך? לא הקתי לו, כיבדתי את פרטיותו באופן מוחלט לאין קץ. מכאן ברור שלא אני המצאתי את האמירה הנכוחה "להחזיר בתשובה או בשאלה", ובכלל אינני מהמחזירנים למיניהם... מי אני בכלל?... כנהג מונית אני אסיע כל אדם, דתי ולא דתי אל מקום חפצו תמורת תשלום הוגן ותו לא - פרנסה ולחם!
אבל הוא, האדם הדתי (יהודי במקרה), אוהו! לא ולא! - הוא רוצה להחזירני בתשובה ולמנוע מחברו הדתי מלצאת בשאלה. הוא לא מכבד את פרטיותי, את אי-הדתיות שלי. הוא כנהג מונית לא יסיע אותי למחוז חפצי אלא תמורת חזרה בתשובה, כיפה ותפילין. הוא כן חושב, כן משתוקק, כן מייחל וכן מקווה ועז רצונו שאהיה כמוהו, וכי למה? ככה! כי אלוהים ציווה, הרב הורה ופסק בשם מסורת, בשם הלכה ובשם אימת האל הבלתי נראה, אותו מאן דהוא מראש הר סיני, מתוך סנה בוער, מתוך גיא הרגה או מזבח עגל זהב... וכי למה???
יען כי, אני, האדם הלא דתי נחשב ליצור יהודי פגום, מסכן, אומלל, אובד-דרך, מי שזקוק לטיפול, עזרה והכוונה או הסללה, מי שנודד בעולם כגרגר חול שאינו מוצא מקום מנוחה, מי שאינו רואה אורות בקצה מנהרה. אמנם, אפשר לחיות לידו בלי להציק לו, אבל אי-אפשר להסתיר מבטי חמלה, ותמיד יש את התקווה לשינוי בבוא הגאולה או משיח על מרכבה... ועם זאת אולי בכל זאת כדאי לנסות לתקנו (את האדם הטועה הלא דתי), לשפרו, לקרבו, לא בכוח אלא במתק שפתיים, בהבאת האור האלוקי למשכנו הפרטי, ואם זה לא יילך, אז מותר ואף רצוי בקצת כוח ובעזרת ה'דמוקרטיה' ההיא משם (זו של העם ולא זו של אלוהים. ואפשר גם להיות פעילים ונמרצים כי הרי בתינוק שנשבה עסקינן ומצוות פדיון שבויים היא מדאורייתא והיא קדושה כמו השבת מלכה, אז מותר גם בכוח להראות לו את הדרך אל האור בקצה מנהרת החילוניות החשוכה...
... אז חשבתי לעצמי, אני האדם החילוני, מי שמך? אתה האדם הדתי היהודי החסוד והמכובד, מי אתה בכלל, בשם מי ומה אתה מעיז! זה אפילו לא חוצפה סתם (זה הרי לא מיסיונריות נוצרית  או חרב מוסלמית רחמנא ליצלן?) - זה סתם התעמרות וגזלת חירות... גם אם הכל מוסווה ברשת הסוואה של כוונות טובות שמובילות לגיהינום מסוג אחר... אבל זה לא חדש!

לפנות בוקר נזכרתי בהתכתבות ושיח דומה מאמצע שנת 2019, הפעם, לא מדומיין:
במאמר שנשא כותרת "מחטף ההלכה" מצאתי אז את המשפט הבא שנאמר על ידי רב משפיען: "הסוגיות הבוערות סביב הזהות היהודית של החברה הישראלית הולכות לאיבוד. המאבק שלנו [היהודי הדתי] הוא למען הציבור החילוני, שגורמים לו לאבד את העוגנים ששומרים על הזהות שלו..." - שומו שמים! תודה לכבוד הרב שאץ רץ להצילני מכוחות הרשע... וכך עניתי לו (סרבו לפרסם את תגובתי כי הייתה בוטה מידי?): 
"רב יקר! אני הוא נציגו של הציבור החילוני האומלל שלמענו אתה נאבק כדי שלא אאבד את העוגנים ששומרים על זהותי. הומו סאפיינס יקר וטוב לב, בטוחני שבעל כוונות טובות וטהורות אתה וממלא שליחות אלוהית מלאת סכנות ומהמורות - אבל מי שמך? מאין הסמכות? בשם מי או מה אתה מדבר? ממי המינוי? האם אתה נבחר ציבור ב'דמוקרטיה'? לא ידוע לי שאי פעם ביקשתי את עזרתך במאבק, לא ידעתי שאבדתי עוגנים, ויש לי מגדלורים משלי, לא ידוע לי שאני זקוק למאבקך הנעלה והמופלא למען זהותי... ובכלל, לא ידוע לי שאני במאבק כלשהו (האמן לי, אני מכיר מלחמות לרוב ומכל הסוגים ובתי הקברות מלאים בחברי שהלכו...). אזרח ישראלי יקר! האם אינך חש באסימטריה המחרידה שאתה יוצר ביני לבינך??? - ובכן אסביר מעט את עצמי:
"ביום מסוים, בשעה מסוימת, ברגע אחד מוחלט, שנינו נפלטנו מנראתיק אישה לאחר ששכנו ברחמה ושתינו משלייתה במשך תשעה ירחי לידה. יחד עברנו (כל אחד לחוד) בתעלת לידה צרה והוזנקנו בבכי וצרחה לאוויר העולם. באותו רגע מכונן היינו שווים בכל - היינו עוברי-אדם חסרי עצמיות, יצורים שלא שאלו אותם דבר וחצי דבר: לא אם רוצים אנו לבוא לעולם, לאיזה עולם, לא כיצד, למה ולצורך מה. היינו אז במצב צבירה של אישיות=אפס-כלום... היינו בני אנוש ברי תמותה מהרגע הראשון ותו לא! ואז, כן אז, הגיח מישהו מהצד והטביע על מצחנו ברקוד בלתי מחיק לכל חיינו - "נולד לאם יהודיה" - עד כאן הכל עובדתי - הפכנו לשני בנים לעם היהודי או לדת היהודית או לשניהם ולא מבחירה חופשית!
"שנים רבות חלפו. אתה הפכת להיות אדם יהודי דתי ואני לאדם יהודי חילוני, ושנינו אזרחים שווי-זכויות וחובות במדינת ישראל היהודית והדמוקרטית, לפחות להלכה אם לא למעשה (הלכה במובן חוק מדינה ולא במובן חוק ההלכה הדתית). שנינו בני תמותה שווים, שנינו שייכים למין הזואולוגי הומו סאפיינס (האדם הנבון... קרוב רחוק של משפחת הקופים לפי המדע ולא לפי הדת). שנינו מאמינים, כלומר מבצעים את הפעולה של "להאמין", שאם לא כן, הרי אנו בהמות, עצים, אבנים או דגים, רחמנא ליצלן. כיום ההבדל בינינו הוא במושאי האמונה בלבד!אתה באלוברב ואני במדע ובאמת. הדתיות היא הדרך שבה אתה מבצע את אמונתך (טקסים, פולחנים...), והחילוניות היא דרכי שלי, שתיהן דרכים שנבחרו באופן חופשי פחות או יותר. מה ששונה היא הפרשנות וגם היא לגיטימית ושווה... ברם-אולם... כאן מתחילה האסימטריה:
"אני מעולם לא עלה ולא עולה על דעתי להחזירך בשאלה שהרי אין בינינו היררכיה, מעולם לא עלה בדעתי להתערב באורח חייך בדלת אמותיך, מעולם לא הטפתי לך, ונמנעתי בכל מחיר (האמן לי, שילמתי מחירים, אבל מרצון, מהסכמה ומתוך כיבוד השוני והאחרות) מלחלק לך ציונים מכל סוג שהוא! לעומת זאת, אני בעינך, אני יהודי מסכן שיש לבכות לו, לרחם עליו, יהודי פגום שיש לתקנו, תינוק שנשבה שצריך לפדותו ומכאן שפעולת ההחזרה היא הקדושה והמקדשת אמצעים -- איזו יומרה! איזו חוצפה! איזה החזרה ואיזה נעליים, איזו תשובה ואיזה גרביים... מי שמך?
"בניגוד מוחלט לחזון איש שטען שעגלתו מלאה ועגלתי ריקה (ללא בדיקה וחקירה של תוכן עגלתי), אני הקטן, מעולם לא עלה על דעתי לתת ציונים לעגלתו, מעולם לא ניסיתי לתת לה ערך כזה או אחר, שהרי זו עגלתו הפרטית שלו ומי אני שאעשה כזאת (אני בעד "והצנע לכת") והאמן לי, לא מבורות נהגתי כך... אבל הוא, הוא ברוב חוצפתו החליט שעגלתי ריקה, אפילו מבלי להציץ בה (שהרי זה אסור מן התורה). ובכן, עגלתי מלאה בדיוק כמו עגלתך, התכנים שונים, הפרשנויות שונות, אבל זה ענייני שלי בלבד... אני מזכיר לך, הבחירה היא חופשית ושווה... אני מעולם ולעולם לא אכריח אותך לעלות על עגלתי.
"ביום שאתה תתייחס אלי כמו שאני מתייחס אליך, תעלם האסימטריה ואז נוכל להיפגש כדי לבנות גשרים יעילים שאינם בנויים על פטרונות, עליונות וכפייה. אלפיים שנהישבו יהודים דתיים בגלויות וחיכו למשיח בלי לנקוף אצבע (ויש כאלה שממשיכים בכך עד היום) ויצרו הלכה של גלות שאכן שמרה על גחלת... והנה באו החילונים והקימו מדינה שאתה ואני חלק ממנה, ויש מספיק חומרים משותפים לנו מבלי הצורך הנואל בהשוואת עגלות ובמרוצי סוסים... העוגנים שלי לא חייבים להיות זהים לאלה שלך... לדתיות היהודית כמו גם לחילוניות היהודית אלף פנים וכולן טובות וראויות... רק כך תפתח הדרך ליהדות ישראלית מפויסת וחדשה"

ולאור העשור האחרון ובמיוחד השנה האחרונה, נדמה לי שמרוץ העגלות נמשך ומתקרב לסיומו וסופו הנראה באופק הוא מלחמת אחים והתפצלות לשני עמים שונים, אבל מה יהיה אם האסימטריה הפעם תהיה הפוכה?... ואידך זיל וגמור...





יום חמישי, 14 בספטמבר 2023

מחזור נרתיקי

            הלובי של נרתיק 

כי מנרתיק תבוא ואל נרתיק תשוב...
אדם נפלט מנרתיק אמו
בתול-מוח, רגש ודגל.
צרחה-נשימה ולגימת אוויר עולמו
כמ לגימת ערק בחלב הורתו.

חולפים שבעה או שמונה עשורים
של אהבות, אכזבות, מלחמות וייסורים,
צאצאים, משפחה, שבט ואומה...
גרגיר חול מתגלגל כערקובית ברוח.

ואז הזקנה שמתגלגלת לאחור
דרך קימשון וחיתולים ואובדן עצמו.
בלילה אחד דוממת הצרחה ההיא
והוא חוזר לנרתיק עם או בלי צהלה
הפעם לנרתיק של אמא אדמה...
ובאותו הלילה במקום אחר
נפלט אדם מנרתיק אישה זרה
ושוב חוזר המחזה
בלובי של נרתיק אחר.

נ.ב. על המחזור המדמם של ההומו סאפיינס, חשבתי לרגע - מה הוא חשב לו, ההוא שם? והתשובה היא - מיחזור זה שם המשחק.

יום שני, 11 בספטמבר 2023

יצא המרצע מן השק!

        ישראל יצחק אייכלר ליד-מול יצחק ישראל מלר: סוף עידן ה'אחיות' שמעולם לא הייתה! 

ישראל יצחק אייכלר, יליד ירושלים (מרץ 1955) אב ל-14, אזרח יהודי אשכנזי חרדי ישראלי, ח"כ, איש סיעת יהדות התורה, מפלגת אגודת ישראל, חסיד בעלז, עסקן, עיתונאי ו'משפיען' (הוא וילדיו לא שרתו בצבא ובמלחמות, לא עומד דום בצפירה בערב יום הזיכרון לחללי צה"ל...) - אמר את הדברים הבאים בערוץ 7 ב-10.09.2023 כביקורת 'לא חשוב על מה':
"זה יותר ממאה שנה שאלוקי ישראל מציל את ארץ ישראל מיד אלילי הכוח, התרבות הרעה והתבוללות המשטר החילוני. הציונים והפרטיזנים לא מנעו שואה באירופה. הגרמנים נבלמו בדרך לכיבוש ארץ ישראל בניסי ניסים ולא בגלל הציונים. הציונים התנכרו ליהודי הגולה. חלק מאנשי היודנראט שיתפו פעולה עם הנאצים. חלקם סחרו ומכרו את יהודי הגולה. ההנהגה הציונית בארץ סירבה והכשילה 'תכניות ההצלה', (כידוע מספר 'מן המיצר' של הרב וייסמנדל וספרי היסטוריונים רבים כמו שבתאי בית צבי, ש. תמיר ו'כחש' של בן הכט ועוד). חלק מהציונים אף קראו ליהודי הגטאות: ' אבק אדם - שילכו לגורלם'. גם לאחר השואה, כל המהגרים היהודים בתפוצות העולם, חיים מאז בשלום ובשקט יחסי. רק בארץ ישראל נשפך דם יהודי כמים, מאז ועד הנה. סכנת ההשמדה הגרעינית מאיימת על מדינת ישראל בלבד. לאחרונה התגלו חדלונם ושפלותם של אלילי הכוח והכזב ומחדלי הממשלה ממלחמת יום הכיפורים תשל"ד. ה'גנרלים' לשעבר ה'מורדים' היום, מסיתים למלחמת דמים בתוך הגטו העברי בארץ ישראל. כשרואים מי היו הגנרלים, מבינים כי רק בניסי השם אלוקי ישראל אנו שורדים. מובילי מלחמת הדיקטטורה של בג"ץ הפכו למלשינים נגד ישראל בכל העולם ומאשימים אותה באפרטהייד ובפשעי מלחמה, כאויבים הגרועים ביותר באסלאם. הסו לכם כאשר אתם מאשימים את אלוקי ישראל במחדליכם ופשעיכם. בתקופה שהטרור משתולל והרחובות בוערים צריכים להתפלל לשומר ישראל. אם לא זכות שומרי התורה, מזמן היתה מדינת ישראל מחוקה ממפת המזרח התיכון. שומר ישראל ישמור שארית ישראל, האומרים שמע ישראל."

יצחק ישראל מלר, יליד זלצבורג (אוסטריה; ספט' 1948), הובא ארצה בגיל שלושה חודשים על ידי זוג צעיר, שורדי שואה ומלחמה, נשוי לבת טוניס, אב ל-3, בן אדם, אזרח יהודי חילוני ישראלי, מנתח סרטן בדימוס (אחרי 45 שנות שירות באוהלה של רפואה ובאוהלי הצבא והמלחמות, כולל בניו, עושה לנשמתו באוהלה של ספרות ואזרחות) - משיב את הדברים האלה, משפט כנגד משפט, ב-11.09.2023 כדלקמן:
"זה קרוב לאלפיים שנה (מאז חורבן הבית השני בשנת 70 לספירה ו'שואת' מרד בר-כוכבא בכיכובו של רבי עקיבא בשנת 133 לספירה וגם לפני כן, ועד הופעת הציונות בסוף המאה ה-19 והקמת מדינת ישראל בשנת 1948), שאלוקי ישראל (בהנחה שזה קיים ומתפקד) מפקיר את ארץ ישראל ועם ישראל ל'פוגרומיזציה' של הגויים בכל הדורות ובכל המקומות עד לימים אלה ממש (אינדקס מעשי האנטישמיות, פרשת ארגנטינה ועוד רשימות ארוכות כאורך הגלות); הציונים והפרטיזנים לא יכלו למנוע את השואה באירופה גם אם רצו, אבל אלוקי ישראל בהחלט איפשרו את השואה באירופה כי הוא נרדם וחלק משליחיו הרבנים ברחו והפקירו את צאן מרעיתם (שב בספריות יד ושם, האוניברסיטאות והמוזיאונים בארץ ובעולם ולמד נתונים ולא סיסמאות); הגרמנים נבלמו בדרך לכיבוש ארץ ישראל על ידי צבאות בנות הברית כולל הבריגדה היהודית ומאות ואלפי חיילים יהודיים ששרתו באותם צבאות! (לך לבקר בבתי הקברות הפזורים המזרח התיכון: אין שם זכר ללומדי תורה,למעשי השם ובטח שלא לניסי ניסים = לוקשן ובדיות למיניהן); 'הציונים התנכרו ליהודי הגולה' - נא להביא הוכחות ולא סיסמאות! מה גם שהציונים קראו לכולם להגיע ארצה... אבל הם לא הגיעו מכל מיני סיבות שגם עליהן תוכל ללמוד ב'מקומות החילוניים' כי זה הרי לא כתוב בתלמודים;
 ארבעת המשפטים הבאים שלך: מ-'חלק מאנשי היודנראט...' עד 'שילכו לגורלם' : את מי כבודו מאשים? את בני העם היהודי שבגולה! אלה יושבי הגטאות במשך אלפיים שנה חלקם הגדול היו דתיים ואלה שהתבוללו - ברור שזה עונש מהאלוקים שלך, הלא כן?, אלה לא היו ציונים ולא פרטיזנים. ובאשר לאשמה שאתה מטיח בפרצופם של הציונים: איפה היו יהודי יתר התפוצות כולל  חרדים מארצות שונות במערב? מה באמת ציפית מחצי מיליון יהודים ישראלים שנלחמו על עצמאותם ותרמו את חלקם לצבאות בנות הברית בעוד החרדים לא הזיזו אצבע או עפעף? ובכלל איפה היה אלוקיך? כשנוח לך הוא אבי הנס וכשלא נוח לך אז הציונים אשמים? וכעת לארבעת המקורות שעליהם אתה מסתמך - את כולם קראתי ולמדתי בשני העשורים האחרונים בנוסף לכמה מאות טקסטים אחרים שמפריכים או מבהירים ומבקרים את ארבעת המקורות שהבאת (זה חוכמה קטנה להוציא דברים מהקשרם ולהפוך אותם לכאילו אמת מוחלטת... בקיצור צא ולמד בספריות לפני שאתה פולט חצאי אמת ושקר): 'מן המיצר', הספר והקינה של הרב וייסמנדל - אכן צדיק בודד בדורו, אבל איפה היו יתר ה'צדיקים' מבני עדתך? צא ולמד. על ספרו של שבתאי בית צבי 'הציונות הפוסט-אוגנדית במשבר השואה' (1977) נכתבו עשרות ביקורות מחמיאות יותר או פחות - כדאי שתקרא אותם!לגבי עו"ד שמואל תמיר, איש ימין תזזיתי שהיה מעורב במשפט קסטנר לא צריך להרחיב כאן את הדיבור... והכי מעניין - ההאחזות שלך בבן הכט וספרו 'כחש' - מדובר ביהודי גלותי ציוני-מרחוק נלהב ואיש ימין קפיטליסטי במלוא הדרו: נא לקרוא את יתר ספריו והתסריטים ההוליוודיים שלו ולהבין מדוע הוא מעדיף להאשים את בן-גוריון הסוציאליסט ולא את בני עדתו שלו. ובכן לסיכום הסוגיה דנן: על כל אחד מהמקורות שהבאת ניתן להביא בין חמש לעשרים וחמש מקורות אחרים... להלן רק אחד מיני רבים: פרופ' טוביה פרילינג, 'חץ בערפל', 1998 ועשרות ספריו ומאמריו בנושא הזה וכמובן עוד רבים אחרים;
'גם לאחר השואה, כל המהגרים היהודים בתפוצות העולם, חיים מאז בשלום ובשקט יחסי' וזה אולי בגלל שהיתה שואה? ואם זה נכון, אז אולי זה תודות לקיומה של מדינת ישראל שלתקומתה אתה ובני עדתך תרמתם כלום (חוץ מאביך הרב מנשה אייכלר שהיה איש חסד ציוני)?... אבל נדמה כי לפי השקפתך אלוקי ישראל מעדיף את יהודי התפוצות ולא את הציונים החוטאים אוכלי נבלות וטרפות, איפה ואיפה של האלוקים בבני ישראל רחמנא ליצלן?; בארבעת המשפטים הבאים (מ-'רק בארץ ישראל נשפך דם יהודי...' ועד 'כי רק בניסי השם אלוקי ישראל אנו שורדים') אתה מאשים את הציונים, הגנרלים שהפכו למורדים, החילונים בכך: הם אשמים שאיראן מאיימת בנשק גרעיני על ישראל בלבד ולא על אירופה או המערב, הם אשמים במלחמת יום הכיפורים, ובקיצור הם אשמים בכל ורק אלוקי ישרל מאפשר את שרידותנו!!! מר אייכלר, לך לבקר בבתי הקברות ותבלע שם את לשונך... ברם-אולם המילים הכי יפות שלך המגלות את ערוותך הן 'הגטו העברי בארץ ישראל' - אז אין מדינת ישראל, יש גטו עברי (ציוני) תחת שלטון עות'מאני או בריטי או אחר, עדיין לא אלוהי כי לא הגיע המשיח, שבמקרה קיים בפלשתינה ובסך הכול מדובר בתפוצה נוספת ותו לא, ולכן מותר, על פי ההלכה, למצוץ מעטיניה כי היא כמו כל שליט זר (הצאר, הסולטן, הגוי הגרמני, טראמפ האמריקני ועוד כהנה וכהנה וכיוצא בזה); המשפט הבא שלך נראה כלקוח ישר מבית היוצר של "הפרוטוקולים של זקני ציון" במהופך (קרא בבקשה את ספרה של השופטת הדסה בן-עתו 'השקר מסרב למות...' מ-2006): 'מובילי מלחמת הדיקטטורה של בג"ץ הפכו למלשינים נגד ישראל בכל העולם ומאשימים אותה באפרטהייד ובפשעי מלחמה, כאויבים הגרועים ביותר באסלאם' - אז כעת אותם אלה שחבריהם קבורים בבתי הקברות שאתה לא פוקד אותם, הם המלשינים והמאשימים בכל, ובג"ץ שמגן עליהם מאותם האשמות הוא הדיקטטור בעוד שאתה לא מוכן לקבל בנות מעדות המזרח בבתי הספר שלך... מה עוד שבכל העשורים האחרונים מפלגתך היא חלק אינטגרלי מהקואליציות וממשלות ישראל - איך זה?
ואז שלושת המשפטים האחרונים הם ברורים, אבל: איך אני ושכמותי יכולים להאשים את אלוקי ישראל בעוד אין אנו מכירים בעצם קיומו? אנחנו כן מאשימים את היהודים המשתמטים בני עדתך בלבד... אבל אני מבין שהאלוקים שלך אמור לשמור רק על האומרים שמע ישראל... אז אני כנראה חמורו של משיח  ושליח האלוקים שלך... נפלא... ושוב לסיכום: לך ללמוד כדי לכסות על בורותך ולך לבתי הקברות כדי לכסות על בושתך".

וכעת למסקנות: פרשת 'אחים אנחנו' הגיעה לסיומה! מתה באופן סופי ומוחלט. על סמך דבריך אלה: נא להחזיר את תעודת הזהות שלך, קבל תעודת תושב זמני או קבע, שלם את חשבונות החשמל ומים ובריאות... שלך, חסל סדר קיצבאות למיניהן, שלח שד"רים לחו"ל והבא את התרומות, וחייה בין חומות הגטו הלא עברי שלך ובא לציון גואל, וחכה למשיח כאוות נפשך... לחילופין אתה רשאי וזכאי להחליף תפוצה לאותם מקומות בהן יש 'שקט יחסי', שהרי בתפוצה עסקינן... בקיצור, מר אייכלר לך לחלוב עטינים אחרים, אלה של השיקסס... ואידך זיל וגמור...


יום ראשון, 3 בספטמבר 2023

אמירה מתחת לסרעפת

                          על דם 

פרפרזה על פ. פאנון: "עור שחור מסכות לבנות"...

לאיש אחד יש דם אדום,
ויש כאלה עם דם כחול.
לאחד אחר, למשל, הדם שחור...
ולאלה עם רגליים כחולות כהות
יש וורידים חסרי מעצורים (מסתמים)
חד-כיווניים, ולכן אצלם
יש עמודי דם עומדים,
שמשחירים כי בדם עומד
חסר 'פרודות חמצן' לבנים...

ולעיתים, אדם לאדם זאב,
או, אז זרם דם פורץ שוצף,
סתם דם, דם סתם זולג,
וחיים אוזלים לאט או מהר
כי מימין או משמאל
לא הסכימו על כלום
והכדוריות נשפכו על חול,
דם בדם התערבב כבוץ-בצק...

מן הצד עומד ילד ותוהה -
מתי כל זה ייגמר?
וגם אישה בוכה בדמעות
בצורת סהר, מגן או מטבעות.

מלאכים מביטים ממעל,
פרשנים מלהגים למטה
ומדליקי משואות מתביישים באמצע -
כשנקניקי דם ממשיכים להימרח
על פרוסות לחות מבכי מלוח.
דגלים מתנופפים בשלל צבעים,
זמבורות זועקות סיסמאות
ושירת התקווה מושרת לדעת
בלי דעת, בלי דעת...

האם חורבן בפעם שלישית בשער?
וסתם דם, דם סתם נושר ומתגלגל על לחי
ממזוזה בזויה כממטרה גוועת...
יש אנשים עם דם אדום ומסכות לבנות,
ויש כאלה עם דם לבן ומסכות שחורות - 
הגרועים מכל, הם אלה:
בלי דם, בלי צבע ובלי מסכה...
רק זוועה, בזות ובושה
מושתנים מהמקפצה.