על קנקנים ומה שבתוכם
מקורו של הפתגם העברי "על תסתכל בקנקן אלא במה שיש בו" הוא במשנה:
"רבי יוסי בר יהודה איש כפר הבבלי אומר: הלומד מן הקטנים למה הוא דומה? לאוכל ענבים קהות ושותה יין מגתו. והלומד מן הזקנים למה הוא דומה? לאוכל ענבים בשולות ושותה יין ישן. רבי אומר: אל תסתכל בקנקן, אלא במה שיש בו. יש קנקן חדש מלא ישן, וישן שאפילו חדש אין בו" [מסכת אבות, פרק ד', משנה כ']. הראשון טוען שהחכמה מצויה אצל הזקנים, אלה שצברו ניסיון חיים, ובמילים אחרות, המראה קובע. השני אינו טוען את ההיפך אלא שהמראה אינו קובע ולכן אין לדון על פי מראהו החיצוני של המכל.לעיתים יש בקנקן חדש דווקא יין ישן משובח, ואילו הקנקן הישן עלול להיות ריק מיין או מכיל יין שהחמיץ. הרמב"ם מצדד ברבי יהודה הנשיא ומסביר: "לא תבחן היין בקנקניו, כי יש קנקן חדש ובו יין ישן, וקנקן ישן ריקם ואין דבר בו -- כן יש בחורים ששאלותיהם וחכמותיהם זכות, לא התערב בהם ספק, כיין ישן שנבדלו שמריו ממנו. ויש זקנים שאין להם חכמה כלל, ואין צריך לומר שאין להם חכמה מעורבת ומבולבלת". ולסיכום: יש לבדוק ולשפוט ולבחור כל דבר ואדם על פי תוכנו ולא על פי מראהו החיצוני! הסבר נוסף מופיע ב"משל הדף הלבן והדף השחור": הצעיר [הקטנים] הוא דף לבן, קנקן יפה וריק שיכול להתמלא ולהתרוקן בקלות בכל טוב או רע ללא הבחנה, בעוד הזקן הוא דף שחור, מכל שכבר הכיל והתרוקן פעמים רבות, בטוב וברע ולמד לבור את המוץ מן התבן אבל מתקשה בהכלת החדש!
מאז ומעולם השתוקקו היסטוריונים לתת שם לתקופה, שם לזיכרון:
עידן הקרח, עידן הדינוזאורים והעידן של נפוליאון...
כך הפך שם העידן לקנקן, מכל שמכיל אירועי זמן כמו
תור הזהב, העת החדשה והזמן של המלכה...
ברם אולם, מהו בסך הכול קנקן? -- כלי אחסון!
ארבע קירות, רצפה וגג, דלת, חלונות ומרתף -- כלי לאפסון!
של מה? מהו התוכן? מהי התכולה? מה בכספת הנעולה?
קנקן ללא תוכן משול לבניין ריק שהוא הולוגרמה...
קנקן אינו ריקוד קאן-קאן ואינו פסטיבל קאן ואינו כאן ועכשיו...
פעם, השם של התקופה הצביע על תוכנה
היום, השם של הזמן מצביע על הקנקן בלבד,
ומכאן שאנו כבר עמוק בעידן הקנקן:
"הסתכל בקנקן ולא במה שיש בו
כי אין בו דבר ואם יש בו משהו,
אין בו חשיבות... לאדם" --
האבסורד שבקנקן!
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה