יום ראשון, 11 באוגוסט 2024

עלילות פי הטבעת של...

                                    איך הפך פי טבעת לסלע מחלוקת פוליטי?

       או איך קרה שהפשפש (הפיטבעת) עלה למעלה (לפיות פרשנים, ח"כים ופאנליסטים)?

בעשרת הימים האחרונים רמת הטרלול של החברה הישראלית שברה את כל השיאים האולימפיים ונסקה לגבהים מרהיבים עד אימה: מדינה שלמה עסוקה רובה ככולה ובעיקר בראש ובראשונה התקשורת שלה, אך גם הכנסת שלה, הממשלה שלה, מערכת המשפט שלה, הצבאית והאזרחית, הצבא, הציבור ומי לא?... במה??? בפי הטבעת של אדם שהוא עציר ביטחוני/שבוי/ איש חמאס/נוח'בה/ מתועב ומפלצתי ככל שידוע לנו [אני האזרח הקטן, הכותב זאת -- בפועל אין לי מושג ירוק מה באמת קרה שם כי אין עובדות אמת, רק סיפורי רשומון] > וכל זה מתרחש באופן כמעט אפוקליפטי בעת שאותה מדינה, ממשלתה הנבחרת, צבאה והחברה שלה נשחקים עד עפר במלחמה רב-זירתית קרוב לשנה מאז הטבח של השביעי באוקטובר 2023; ופינוי פנימי של הדרום והצפון של קרוב למאתיים אלף אזרחים; ובמלחמת אחים פנימית בין-שבטית מעל שלושה עשורים; ובתוך מהלך הרסני וחריף של ניסיון לעבור מדמוקרטיה ליברלית לחלולה ואולי אף דיקטטורית-תאוקרטית ועד מצורעות בינלאומית של המדינה היהודית עד כדי קריאה לאי-הכרה בעצם זכות קיומה, רחמנא ליצלן... להלן דוגמה מייצגת: מדובר בפרשה של חקירה משפטית חוקית של התעללות (מינית אך לא רק) באסיר, על ידי חיילים בבסיס צבאי סגור, והתגובה הציבורית הבלתי מרוסנת בלשון המעטה!
ציטוט ראשון:  "אמר הפרשן הבכיר עמית סגל באולפן 'חדשות 12': אגיד לך את עמדתי בנושא, שהיא העמדה בנושא אלאור אזריה. מעשים שהם מצד אחד, על פי החוק היבש, מעשים שלא ייעשו, מצד שני, כלפי המתועבים שברוצחים. גילוי נאות: לא התרגשתי מסיפור עזריה. האיש בן מוות, היה מת בכל מקרה. בעניינים האלה, הכלל לחייל הוא לדעתי: אתה רוצה להצליח -- אל תיתפס!" -- רוצה לומר: לא שונה מהפרשה ההיא ואם כן אז בוודאי הרבה יותר לגיטימי; כמומחה למשפט מטעם עצמו, הפרשן הבכיר מבדיל וקובע שיש חוק יבש שלא חייבים לציית לו ויש חוק רטוב שחובה לבצעו; אם בעתיד אתה תאנוס שמאלנית, זה בסדר גמור ואני לא אתרגש כי זה מגיע לה, מה עוד שבעלה נמצא כעת במילואים בעזה -- בתנאי שלא תיתפס!... נפלאות דרכי הדרדק הזה!
ציטוט שני:  ח"כ שמחה רוטמן, יו"ר ועדת החוקה של הכנסת: "עמדתי היתה שאם רוצים לחקור -- לגיטימי לחקור. אם יש תלונות, אם יש מידע מבורר. אין שום סיבה בעולם שדבר ייעשה בדרך של מעצרים, בטח לא מעצרים מתוקשרים. אין סיבה בעולם שהפרקליטות הצבאית תצא למערכה ציבורית -- שזה, אגב, תוספת חדשה מהיממה האחרונה. שבשם הרצון לצאת צודקת, הפצ"רית וגופי החקירה משחירים את מדינת ישראל בעולם. מדליפים חומרי חקירה לא ברורים. מנהלים קמפיין תקשורתי שפוגע במדינת ישראל. הרי כל הטענה שלכם זה שאתם רוצים להגן על מדינת ישראל, ואתם חייבים לחקור! מה לעשות, חייבים לחקור, כי זו ההגנה על מדינת ישראל בעולם. ואז מה אתם עושים? אתם עושים מגה-אירוע, שהיה אפשר לעשות בשקט, עם פחות תשומת לב תקשורתית. אתם מייצרים את האירוע, אחר כך מדליפים מידע לכלי התקשורת, תוך זיהום חקירה [...] גם כשנשיא המדינה קצב נחשד בעבירות כאלו, הזמינו אותו וחקרו אותו בכבוד עם כוס קפה. גם כשמזמינים עיתונאי לחקירה זה לא נעים, חקירה פלילית זה לא אירוע נעים." -- רוצה לומר: האיש שהוא משפטן בהשכלתו טוען שרק הפרקליטות והתקשורת אשמים בעובדה שפי הטבעת דנן עלה לכותרות; וההשוואה לנשיאנו הצנוע היא אכן מאוד מרשימה... נדמה לי שאין צורך להוסיף מילים...
ציטוט שלישי:  אמר הפאנליסט הקבוע יהודה שלזינגר את הדברים הבאים:  "אמרתי לחבריי שבגדול זה מעניין לי את העכוז מה עושים לבחורצ'יק הזה [...] חד-משמעית... [...] יפה, בגדול עוד פעם, זה מעניין לי את העכוז מה עשו לאיש חמאס הזה. קודם כל, הדבר היחיד שמבחינתי הוא בעיה פה זה שזו לא איזושהי מדיניות מוסדרת של המדינה, להתעלל בעצירים. כי בגדול, זה קודם כל מגיע להם, וזה אחלה נקמה שאנחנו צריכים לתת להם. ודבר שני, זה אולי גם קצת ישמש אותם כהרתעה. זאת אומרת, שברגע שהצד השני, שצריך לזכור [ג'וש הבר-פלוגתא שלו בפאנל], וצריך לזכור את זה טוב טוב, ולא להתקהות ולא להתקרר אף פעם, האנשים האלה קשרו שלושים מבנותינו על עצים בשביעי באוקטובר, ועשו להם מעשים חמורים בצורה קיצונית. אז קודם כל, זה מגיע להם, זאת נקמה ראויה מאוד, רק חבל שלא עושים את זה בצורה ממוסדת כחלק מתקנון התעללות בעצירים, כי אז החבר'ה הבאים שיחשבו לעשות לנו דברים כמו ב-7 באוקטובר יגידו אתם רואים מה עושים להם בישראל, אל תחשבו על זה בכלל." -- רוצה לומר: האיש מדבר בעברית מרנינית לב; האיש ממליץ כי התעללות באסירים תהיה חלק מתוכנית ההכשרה בבתי הסוהר; השימוש ב'מעניין לי את העכוז' במקום 'מעניין לי את התחת' או 'מעניין לי את הישבן' או מה שהכי נכון 'מעניין לי את פי הטבעת או החור בין המצרים' וכדומה מראה שבבן-תרבות עסקינן, האיש שולט במטפוריקה כמו גדול המשוררים... ואידך זיל וגמור.
מהו המכנה המשותף לשלושת המצוטטים? מבוגרים צעירים; אשכנזים למשעי; חובשי כיפות סרוגות קיצוניות מהימין השמרני עד משיחי; בעלי השכלה כללית דלה; מעולם לא פתחו ספר אזרחות ובוודאי לא למדו את עקרונות הדמוקרטיה שבשמה הם מדברים; שרתו בצבא בתפקידי עורף ולא כלום;  עוסקים לפרנסתם בלדבר את עצמם לדעת תמורת משכורת מהציבור; מעולם לא חוו באמת על בשרם ונפשם ריח מלחמה, מכאוב של שכול או נכות; מייצגים מיעוט של מנדטים בודדים בכנסת; ובעיקר, מתמחים בהפצת רעל, פילוג ושיסוי... והכי בולט -- פשפשים שעלו למעלה ומחברים בין הפה העליון לפה התחתון (פי הטבעת) בוירטואוזיות מרהיבה!>>> אז איך הגענו לפשפשים? פשוט מאוד: נזכרתי בשני שירים ישנים שמתארים את הטריאומווירט הזה יותר טוב ממני ומדבריהם:

שיר הפרעוש (מתוך פאוסט) של יוהן וולפגנג פון גתה
היה היה אז, פעם מלך//ולו פרעוש גדול מידות,//אותו אהב מכל בן פלך//משל היה בנו יחידו.//ויקרא אז לחייט//וזה האיש בא בריצה-//"תפור לפרעושי הקט//מכנס יפה וגם חולצה!"//במשי וקטיפה//אז הפרעוש מיד הולבש.//סרט על החליפה//וגם צלב קטן בדש.//וכך היה לשר גדול,//ועוטה עיטור-כוכב.//וכך היו ל'דם כחול' כל הפרעושים אחיו.// בגבירות ואדונים//פגע הזן המשוקץ//ממלכה עם נתינים//הלז נשך וגם עקץ.//הם לא הרשו אותם למחוץ//לגרשם אבוי, אף לא התרו-//אצלנו עת פרעוש יעקוץ//מהשרץ חיש כל איש נפטר... נכתב במחצית השנייה של המאה ה-18 על הפוליטיקאים של אז...
הפשפש עלה למעלה - מילים ולחן: נורמן תומס; תרגום ועיבוד לעברית: חיים חפר; בוצע על ידי רביעיית מועדון התיאטרון בשנות החמישים של המאה הקודמת:
איך הפשפש עלה למעלה
אולי תאמרו לי? [פעמיים]
איך קרה שהפשפש עלה למעלה
זה לא מובן, זה לא מובן... [פעמיים]

פעם היה פשפש אחד
הוא בפרוות עכבר נולד
אך יום אחד שמע קולות:
אתה נוצרת לחיות גדולות.> איך קרה שהפשפש עלה למעלה...[פזמון חוזר קבוע]

תיכף עזב את העכבר
ואל כלבלב עלוב עבר
אך החיים אינם שווים
אם אתה חי חיי כלבים

דירה החליט הוא לעבור
ואז קפץ הוא על חמור
אך חמורים תמיד עובדים
ולפשפש זה לא התאים.> [פזמון חוזר]

תוך רכיבה אל האבוס
מן החמור עלה לסוס
וכך עלה עלה
עד שעלה לממשלה.> [פזמון חוזר]

הוא פה ושם
(עלה למעלה)
הוא פה ושם
(עלה למעלה)
תמיד תגידו יס
ואז תצליחו לטפס.

איך קרה - שהפשפש עלה למעלה
עכשיו מובן - עכשיו מובן...! [פעמיים>סיום]

נדמה לי שהפרשנות של שני שירים מופלאים אלה, יכול כל אזרח בר דעת ובן תרבות לפרש כרצונו... סומך עליהם בכל ליבי...
ברם-אולם! איך ש'הפשפשים' שלנו מתעופפים בין שפתי הפה העליון שלהם לבין שפתי הפה התחתון שלהם ושל האחרים למיניהם, אכן מעולם לא נראה כדבר הזה! אפילו בקרקס האימים שמתנהל כאן כעת חיה... מעניין מה דעתם של הפרוקטולוגים האמיתיים שמסתובבים ביננו... ואידך זיל וגמור...