יום חמישי, 27 בינואר 2022

"שבעיר מסודרת היטב לעולם אין מפצים על עוונות בזכויות"[מקיאוולי] -- ואצלנו?

                         מה לא למדנו ממקיאוולי שדווקא היינו צריכים ללמוד?

ניקולו מקיאוולי (1527-1469 לספירה; פירנצה) היה מהגדולים שלא למדו היסטוריה כך סתם כדי ללמוד, אלא חרש אותה לעומק כדי ללמוד ממנה למען ההווה והעתיד שאחריו. הוא השאיר אחריו קורפוס כתיבה עצום שעיקרו עצות והמלצות להנהגות של קבוצות בני תמותה כיצד למשול בהצלחה ולמען הכלל ולא למען הפרט. את ספרו הענק דיונים הוא כתב בין 1517 ל-1519 לספירה והוא פורסם במקור ב-1531 כחמש שנים לאחר מותו.
* בשפתו של מקיאוולי המילים "עיר; רפובליקה; נסיכות; ממלכה; מונרכיה; מדינה; 'תרבות'; ציביליזציה... ועוד" = קבוצה של בני אדם שבחרו בקיום חברתי משותף המוסדר על ידי חוקים. הציטוט בכותרת הפוסט היא מ: דיונים, תרגום מרים שוסטרמן-פדובאנו, הוצ' שלם, ירושלים, 2010, עמ' 59.

להלן הציטוט המרחיב מן הספר דיונים: "... שום רפובליקה מסודרת היטב מעולם לא מחקה מעשים העומדים לחובת אזרחיה באמצעות מעשים העומדים לזכותם. הואיל והוסדרו בה השכר לפעולה טובה והעונש לרעה, היא תדאג לכך שהמיטיב לפעול יבוא על שכרו, אבל אם אותו אדם יפעל אחר כך בצורה רעה היא תדאג לכך שיבוא על עונשו בלי להתחשב כלל במעשיו הטובים. כשמיטיבים לשמור על הסדרים האלה, עיר מתקיימת חופשייה זמן רב; שאם לא כן, תיהרס תמיד מיד. כי אם אזרח שעשה איזה מעשה מצוין למען העיר, נוספים לו, מלבד המוניטין שאותו מעשה מוציא לו, גם העזה וביטחון שהוא יכול לעשות איזה מעשה לא-טוב בלי לחשוש מעונש, בתוך זמן קצר הוא יהפוך לעז מצח כדי כך שכל תרבות תימוג"(עמ'62).

במילים של ימינו: מעשה טוב של נבחר ציבור או פקיד ציבור בכיר ממונה אינו מקנה לו שמץ חסינות בכל מצב או מקרה כאשר הוא נתפס במעשה רע... וכל זה אמור לגבי נציגי ציבור ובמצב של שלטון חוק מוסדר ומוסכם.
בקורפוס הכתיבה העצום שלו, מקיאוולי מביא עשרות עד מאות דוגמאות מן ההיסטוריה העתיקה (מהתנ"ך ואילך...) ועד לימיו האחרונים בתחילת המאה ה-16 באירופה והמזרח התיכון.

ואצלנו! בעשורים האחרונים המצב הוא הפוך לחלוטין! בכנסות ובממשלות ישראל ישבו ויושבים בדיוק אנשים מן הסוג הזה! כאלה, שלכאורה ושלא לכאורה עשו בעברם, אולי כן ואולי לא, מעשים טובים ובזכות זה מרשים לעצמם לפשוע מבחינת החוק ובוודאי מבחינת הנורמה, הערכים והמוסר ללא שום חשש פן ייענשו רחמנא ליצלן, כי זכות אבות או זכות מעשי עבר כאלה ואחרים תעמוד להם כי רק הציבור הבוחר קובע ולא שלטון החוק שבפניו כולם אמורים להיות שווים... אצלנו משנים חוקי יסוד, משנים הרכבים ומחוקקים פסקאות התגברות כאילו מדובר בהחלפה של סמרטוטי רצפה...

     זכרו את ניקולו: אין מקנים זכויות כפיצוי לפשעי עבר גם כשלפני כן היו מעשים טובים... לנבחרי ציבור... כדי שהשתן לא יעלה להם לבין קפלי מוחם >>> זו הדרך לחורבנה של חברה!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה