יום שבת, 11 בספטמבר 2021

או. הנרי ב- "דה מרקר"!

                                          סיפור אלגורי קצר בעיתון כלכלי!?

דה מרקר והמגזינים שלו הוא העיתון הכלכלי-חברתי-פוליטי בהה הידיעה של החברה הישרלית. אין בו ולא היה בו מדור שעוסק בספרות יפה ותרבות הרוח, והנה מופיע בו סיפור קצר מפתיע בעוצמתו, בנוסח סיפורי או. הנרי ודווקא בשבוע של הבריחה הגדולה, בריחת ששת האסירים הבטחוניים-פוליטיים מכלא הכספת של מדינת הלאום של העם היהודי, ושמו "בריחה" במדור ותיק שקרוי "מאחורי הכותרות". המחבר הוא כתב כלכלי מקצוען... מה לו ולסיפורת? מדהים! להלן הפתיחה והסיום ובאמצע העלילה המפתיעה...
    "עם כל הצער והאי-נוחות שנלווים לעניין, אי-אפשר שלא להשתאות. זו ללא ספק היתה בריחה נועזת. אחת שרואים רק בסרטים. מופע מילוט מדהים [...] איזו מידת אומץ נדרשה כדי לבצע בריחה כזו, איזו תעוזה, איזו חוצפה. ואיך לעזאזל זה הצליח להם? מתחת לאף, בהפתעה מוחלטת, למרות הניסיון המוקדם איתם ואף שידענו עם מי יש לנו עסק. ואם תשאלו זר ברחוב, ודאי ישיב שבזה בדיוק נעוצה הסיבה להצלחה. באופי, ביכולות, באמונה הממוקדת. כי עד כמה שלא נעים להודות בכך, בסוף הכל תלוי באנשים. זו הרי חוליה שהתגבשה לא מהיום -- והתגבשה די חזק. גיבוש שיכול לייצר רק אויב משותף. ומן הידועות ששנאה היא חומר דבק מעולה. ' השנאה היא מה שמאחד אותנו' אמר פה פעם מישהו. שנאה יוקדת ואמונה עיוורת הן שאיפשרו את ההתלכדות של הקבוצה חדורת המטרה. קבוצה שפה ושם אמנם מקשקשת, אבל לא מתברברת. כזו שמבעד לדברי רהב ו'שופוני' יודעת את העבודה..."
                                                          גוף סיפור הבריחה...

     סיום סיפור הבריחה: "... או אז השתלשלה חוליית הנמלטים דרך הבור העמוק שכרתה במשך שנים, נעלמה מתחת לפני השטח והתפצלה. אחד אותר בירושלים. אחת בראש העין. אחד גלה בכלל לאיזה אי של מיליונרים בהוואי. וממקום מחבואם צפו אלה במה שהותירו: פשיעה משתוללת, שיתוק פקידותי, גופי אכיפה חסרי אונים שמפשלים בזה אחר זה ושרשרת נזקים שהוסוו במשך שנים ואט-אט מתגלים. והאחראים? ברחו מאחריות היישר לפילאטיס בריזורט שהמתין להם. אכן בריחה מהסרטים".

ואידך זיל וגמור... והעם עסוק בעבודת עגל הזהב... והיתר יהיה כתוב בספרי ההיסטוריה של העתיד...

     "בריחה", מאת אבי בר-אלי, מדור "מאחורי הכותרות", דה מרקר, גיליון סוף השבוע, 10.09.2021, עמ' 4